Gå til innhold

blodgiver selv med petidin allergi?

Anbefalte innlegg

Gjest firebird

Jeg hadde for flere år siden en kraftig allergisk reaksjon på det smertestillende medikamentet petidin. Fikk hvite vabler over hele kroppen ca 3 minutter etter intravenøs tilførsel, deretter intens klø, blodtrykksfall, høy puls, pusteproblemer og mistet tilslutt bevisstheten. Heldigvis var dette under et legebesøk på legevakten og jeg ble sendt til sykehus for observasjon.

Etterpå fikk jeg beskjed om at jeg ikke lenger kunne være blodgiver.jeg hadde da vært blodgiver i vel 3 år og hadde aldri reagert slik på et medikament før , selv om jeg hadde fått petidin i forbindelse med et par mage operasjoner. kan slik allergi plutselig dukke opp?

nå lurer jeg på om det finnes noen måte å bli kvitt en slik allergi på. Da dette skjedde gikk jeg på Aurorix , noe en anestesilege mente kunne ha forsterket virkningen av petidin og derfor gitt en såpass kraftig reaksjon.

Jeg har ikke reagert på hverken morfin eller ketorax( har ulcerøs kolitt og har derfor flere innleggelser bak meg hvor jeg har fått den typen smertestillende) , som jeg har fått en rekke ganger.

Finnes det noen måte å teste ut om jeg fremdeles reagerer på petidin? for tiden tar jeg zoloft som eneste faste medikament. Tar teldanex og atarax p.g.a pollenallergi.

hva kan komme til å skje hvis jeg en gang skulle få petidin ved en feiltakelse? I journalen min står petidin under cave , men feil kan nok likevel forekomme.

Er takknemlig for svar.

vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53241-blodgiver-selv-med-petidin-allergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære firebird

Det er umulig å forutsi sikkert hva som skjer hvis du får petidin igjen, men det kan komme et liknende anfall som sist så du må være nøye med å si fra at du ikke under noen omstendigheter skal ha det. Det er riktig at feil kan skje, men slike feil skal ikke skje - når det står cave betyr det OBS OBS skal ikke ha.

Den eneste måten å teste ut hva som skjer er å prøve ut og det er det nok ingen som er særlig lystne på såpass kraftig reaksjon du har hatt. Så her må du nok slå deg til ro med at petidin tåler du ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...