Gå til innhold

Er blodtrykket mitt for lavt?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Sidsel og Turid

Lavt blodtrykk kan ofte være helt normalt og helt ufarlig, men noen ganger kan det være tegn på sviktende sirkulasjon, for eksempel på grunn av blødning eller dehydrering.

Veit ikke om noe av dette kan være aktuelt for deg.

Undrer oss imidlertid over den vesle differansen mellom det systoliske og det diastoliske trykket.

Gjest Lege Nina Lindstad

Til KRSO vedr blodtrykk.

Lavt blodtrykk er bare fint; sålenge du ikke går rundt og er svimmel. Et overtrykk på 107 skulle ikke gi slike plager. Undertrykk på 87 er litt i høyeste laget, og bør følges med på ved årlige kontroller. Evt tobakk bør kuttes ut, overvekt reduseres, og mosjon legges inn i daglige rutiner.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spesialist allmennmedisin og idrettslege.

Til KRSO vedr blodtrykk.

Lavt blodtrykk er bare fint; sålenge du ikke går rundt og er svimmel. Et overtrykk på 107 skulle ikke gi slike plager. Undertrykk på 87 er litt i høyeste laget, og bør følges med på ved årlige kontroller. Evt tobakk bør kuttes ut, overvekt reduseres, og mosjon legges inn i daglige rutiner.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, Spesialist allmennmedisin og idrettslege.

Tusen takk for svar.

Jeg ble litt bekymret, da du mente undertrykket mitt er i høyeste laget. Jeg er 172 høy og

51 kg, så overvekt kan det neppe være,dessuten trener jeg også. Må innrømme at jeg røyker ca 10 om dagen, men det er da vel ikke så mye. Da jeg fikk målt blodtrykket var jeg forkjøla med bronkitt, og var skikkelig sliten og tungpusten.

I tillegg hadde jeg menstruasjon. Kan det ha påvirket resultatet?

Tusen takk for svar.

Jeg ble litt bekymret, da du mente undertrykket mitt er i høyeste laget. Jeg er 172 høy og

51 kg, så overvekt kan det neppe være,dessuten trener jeg også. Må innrømme at jeg røyker ca 10 om dagen, men det er da vel ikke så mye. Da jeg fikk målt blodtrykket var jeg forkjøla med bronkitt, og var skikkelig sliten og tungpusten.

Glemte å nevne at jeg har skikkelig dilla på smågodt, spesielt salte ting.Spiser smågodt nesten hver kveld. Kan det være en årsak?

Må også legge til at jeg spiser mange forskjellige Herbalifetabletter, prøver jo og være sunn, men tar jeg rett og slett for mye vitaminer?

Hilsen ei som prøver og vri hjernen sin etter mulige årsaker.

Gjest Lege Nina Lindstad

Glemte å nevne at jeg har skikkelig dilla på smågodt, spesielt salte ting.Spiser smågodt nesten hver kveld. Kan det være en årsak?

Må også legge til at jeg spiser mange forskjellige Herbalifetabletter, prøver jo og være sunn, men tar jeg rett og slett for mye vitaminer?

Hilsen ei som prøver og vri hjernen sin etter mulige årsaker.

Til KRSO vedr. lavt blodtrykk. lavt blodtrykk er bare en fordel, sålenge det ikke er forårsaket av alvorlige tilstander eller stort væske- eller blodtap. Enkelte som har lavt blodtrykk kan bli litt svimle idet man reiser seg brått, eller i varmt klima. Da kan blodtrykket økes litt ved ekstra væske- og saltinntak. har aldri hørt at for mye vitaminer eller kost-tilskudd kan gi for lavt blodtrykk.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin og idrettslege.

Annonse

Gjest Lege Nina Lindstad

Tusen takk for svar.

Til KRSO vedr blodtrykk. Blodtrykket skal måles når man er helt frisk, uthvilt ( helst nattlig) og uten alkohol-inntak siste 24 timer. Bronkitten og mensen kan være årsak til det litt forhøyede trykket.

Vennlig hilsen Nina Lindstad, spesialist i allmennmedisin og idrettslege.

• 3 år senere...

Tusen takk for svar.

Hei du! leste innlegget nå. jeg er 178 cm 54 kilo, svimmel av og til og lavt blodtrykk- 75/95. spiser salte godte ting hele tiden og søtsaker. kanskje kroppen trenger salt for og øke trykket?

Hei du! leste innlegget nå. jeg er 178 cm 54 kilo, svimmel av og til og lavt blodtrykk- 75/95. spiser salte godte ting hele tiden og søtsaker. kanskje kroppen trenger salt for og øke trykket?

Takk for svar.Morsomt å få svar etter 4 år. Hadde glemt hele innlegget.

Jeg har funnet ut at for mye salt ikke er bra for meg. Hovner opp i ansikt og fingrer,så jeg salter nesten ikke maten lenger.

Smågodt spiser jeg heller ikke så ofte lenger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...