tumla Skrevet 12. mai 2002 Del Skrevet 12. mai 2002 Jeg er en kvinnelig fysioterapeut på 29. I dag, like etter at jeg hadde stått opp, fikk jeg klemmende smerter midt i brystet. Disse varte ganske lenge, og det føles nesten som om de "henger" ennå. Føler meg på en måte tungpustet, men er ikke syk eller forkjølet på noe vis. Senere på dagen i dag har jeg hatt to ubehagelige anfall av tachycardi. Jeg var mye plaget av supravent. parox. tach. - konstatert på 24-imers EKG - for noen år tilbake - men har nesten vært helt uten anfall de siste par årene. Ble derfor veldig ovversaket over dagens hendelser - og litt bekymret. Jobber i en stressende jobb, men føler neg ikke mer enn normalt stresset nå om dagen. Jeg har lagt på meg ca 20 kilo det siste året - etter at jeg fikk prolaps. Har en BMI på noe over 30, og et dårlig fettrikt kosthold. Røyker ikke. Før jeg fikk tachycardi første gang hadde jeg hatt et anfall med vanvittige brystsmereter i USA. Da våknet jeg av smerter som var av en slik karakter at jeg hverken kunne røre meg eller snakke. Smerten varte den gangen kanskje 20-30 minutter. Vanskelig å si - for jeg var alene hjemme og hadde ingen mulighet til å tilkalle hjelp. Dette anfallet var så skremmende at jeg aldri fortalte noen om det i ettertid... Nå lurer jeg på om det er noen grunn til å ta dagens hendelser avorlig, eller om jeg bare skal overse symptomene? Takknemlig for snarlig tilbakemelding! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53326-sjekke-eller-ei/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 17. mai 2002 Del Skrevet 17. mai 2002 Svar til Tumla. Episoden forleden kan godt ha vært av muskulær karakter, men det er et par ting som ikke passer, bl.a. din følelse av tungpustenhet og øket pulsfrekvens. Du har fått deg en beklagelig økning av BMI, hvilket kan disponere for enkelte tilstander som kan gi symptomer lik dem du beskriver. Du anfører ikke noe om bruk av hormoner (P-piller?). De plagene du akutt fikk burde vurderes nærmere av lege. Det er grunn til å undersøke hvorvidt du kan ha hatt en proppdannelse i f.eks. ben eller bekken-regionen, og hvorvidt det er holdepunkt for at slike kan ha affisert ditt lungekretsløp. Få din lege til å ta stilling til dette raskt, for dermed å vurdere indikasjonen for videre undersøkelser. Det som er mest aktuelt vil være en røntgen- og evt. en isotop-undersøkelse av lungekretsløpet ditt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/53326-sjekke-eller-ei/#findComment-220176 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.