Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei:-)

Leste litt på bokstav-forum, og skvatt til når jeg så en setning fra deg..:"At du alltid har vist at sønnen din har vært annerledes/spesiell"...Det var som å lese min egen tanke om dattern min, selv om hun bare er 2 og et halvt

Det siste året har jeg forstått at hun virkelig er litt annerledes enn andre barn, ikke bare pga lite språk, men oxo fordi hun har et "rart" og "annerledes" adferdsmønster.

Det jeg lurte på er, at du prøvde å behandle sønnen din etter ting/råd du hadde lest , hvordan letter takle han osv..(riktig?)..Lurte på om du kunne gi meg noen tips?

Har kontaktet helsestasjonen, men der virket det som om det var meg og min oppdragelse metode det hele stod og falt på...ble lettere deprimert av det svaret da, siden jeg føler at jeg gjør en sinnsyk jobb med denne vesle frøkna..:-(

Håper du gidder og svare....selv om denne "lille" meldingen plutselig ble veldig lang..

Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53544-til-kie-ang-add-ogs%C3%A5nn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Går jenta di i barnehage? I så fall ville jeg i samråd med de krevd at det ble foretatt en observasjon/utredning via PP tjenesten.

Jeg vet ikke helt om du kan gå direkte til de selv (uten at barnhage/skole/helsesøster melder fra).....men IKKE gi deg hvis det er helsestasjonen du må forholde deg til.

Går jenta di i barnehage? I så fall ville jeg i samråd med de krevd at det ble foretatt en observasjon/utredning via PP tjenesten.

Jeg vet ikke helt om du kan gå direkte til de selv (uten at barnhage/skole/helsesøster melder fra).....men IKKE gi deg hvis det er helsestasjonen du må forholde deg til.

Hun går i park, men der er det ikke noe oppfølging av slike ting..

Hun skal derimot i barnehage fra høsten av, men dette beskymrer meg ganske mye, så syns det er vansklig å sitte på gjerde å bare vente liksom..:-(

Men, har sett på bokstavbarn-forum at de fleste ikke blir utredet ogsånn før de er fra 5 år og oppover, så mulig det bare er jeg som er overhysterisk, og i søken etter en forklaring på ting jeg ikke syns stemmer....

Takk for svar iallefall..

Og grattis med bunaden:-)

Hun går i park, men der er det ikke noe oppfølging av slike ting..

Hun skal derimot i barnehage fra høsten av, men dette beskymrer meg ganske mye, så syns det er vansklig å sitte på gjerde å bare vente liksom..:-(

Men, har sett på bokstavbarn-forum at de fleste ikke blir utredet ogsånn før de er fra 5 år og oppover, så mulig det bare er jeg som er overhysterisk, og i søken etter en forklaring på ting jeg ikke syns stemmer....

Takk for svar iallefall..

Og grattis med bunaden:-)

Du får ikke gjort noe før til høsten uansett (lange ventetider, ferier etc), men grip fatt i det så fort du er "innenfor" dørene i barnhagen. For dessverre så tilsier min ( og sikkert mange andres) erfaring at det tar himmel og helvete før de setter i gang utredning....selv der de ser tydelig at "noe" ikke stemmer.

Lykke til:-)

Du får ikke gjort noe før til høsten uansett (lange ventetider, ferier etc), men grip fatt i det så fort du er "innenfor" dørene i barnhagen. For dessverre så tilsier min ( og sikkert mange andres) erfaring at det tar himmel og helvete før de setter i gang utredning....selv der de ser tydelig at "noe" ikke stemmer.

Takk for rådet...:-)

Hei,

Så ikke denne før nå :-)

Det viktigste for oss, var å innse at det var _kompetansen_ til barnet det var noe "galt" med og ikke viljen. Det å bli forstått var veldig godt for ham. Også det at vi viste at vi trodde på at han virkelig prøvde selv om det ikke så sånn ut.

Vi fant også ut at de "nøklene" som virker på andre barn, ikke virker på ham. Dermed kunne vi "gi opp" en del av de rådene vi fikk om og om igjen...Det virket som om man trodde at vi ikke hadde prøvd de siden effekten uteble.

Jeg lærte mye av å lese rundt på nettet. Nå har jeg mistet de gamle linkene, men her står noe av det samme:

http://www.helsenytt.no/artikler/urolige_barn.htm

http://www.add.org/content/family1.htm

http://www.adhd-foreningen.no/

Dessuten fant vi ut at han er "allergisk" mot endel skjermaktiviteter. (Tv, data, spill, gameboy o.l.) Dvs. at han tåler det i mye mindre grad enn andre barn.

Jeg synes dessuten han ble bedre da vi la om kostholdet og begynte å lage det meste fra bunnen av. Uten for mye sukker og tilsetningsstoffer. Vet ikke helt hvorfor, men...

Vi har nå bestemt oss (i allefall med 99% sikkerhet) for å ta ham ut av Steinerskolen. Den skolen var helt feil for ham. Og elevsynet til læreren sjokkerer ikke bare meg, men også PPT. Han går i 1. klasse og sitter på gangen hver dag, blir dratt i ørene og får mye kjeft. Han har, for å si det mildt, blitt _mye_ verre i det siste.

Siden alt er lagt opp som fellesaktiviteter (noe som er hans svake side) er det ikke rom for differansiert undervisning verken den ene eller andre veien. (Derfor vil vi også si ifra oss plassen til lillesøsteren som er tidlig ute med det meste og ikke har noen problemer..)

Det er lite rom for individuelle forskjeller i det hele tatt. Det er fellesskapet og "flokken" som dyrkes og da blir det ekstra sårt for en som skiller seg ut.

Dersom dere ikke får utredning via ppt, vet jeg at barn fra 7-8 årsalderen kan få det her:

http://www.neuropsych.no

Men, bare så det er sagt. Det finnes også endel andre ting som kan arte seg som add/adhd. Men det er jo derfor det er viktig med en god utredning, synes jeg.

Jeg håper vi får det denne gangen. For det er tøft å skulle famle i blinde når man som mor/far ser at det er "noe" med barnet.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...