Gå til innhold

Kronisk øreverk, penicillin og MMR

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på 1 år og 7 mnd. Siden hun ble født har hun vært mye plaget med øreverk, hun hadde også kolikk de første fem mnd av livet sitt. Siden august har øreverken vært kronisk, det vil altså si i omtrent 10 mnd nå. Vi går til ørespesialist (Strømmen Høresenter). De setter henne på kur etter kur med penicillin. De fleste kurene responderer hun overhodet ikke på, men noen reagerer hun på første gang hun får den, mens neste gang har den ingen virkning. I januar fikk hun operert inn dren, men dette hadde heller ingen effekt på henne. Homeopat har vi også prøvd uten virkning. Nå har jeg lyst til å slutte med all penicillinen, og bare la henne gå med verken. Siden august har hun til sammen hatt ca 5 uker uten øreverk. Denne tiden har vi hatt etter et par av penicillin-kurene, da har det gått ca 14 dager før det har startet på igjen. Til vanlig renner det verk ut hele døgnet, det kommer ganske mye, jeg vil anta ca 2 ml hver dag i hvert øre. Hun har ikke feber, og virker ikke syk, men hun irriteres mye i ørene, klør seg mye (og da surkler det skikkelig inni der). Hvor skadelig er alle disse kurene med penicillin? Hva kan skje dersom vi bare lar henne gå med øreverken, kan det være farlig?

Pga øreverken mangler hun MMR-vaksinen. Jeg har ikke tort å gi henne den mens hun verker så aktivt, og heller ikke mens hun går på penicillin. Hva gjør vi? Jeg klarer ikke å få henne frisk, og legene ser ut til å ha gitt henne opp. Hva om hun skulle få meslinger, vil hun da være i faresonen for bisykdommer i forbindelse med en slik sykdom?

Dette ble mange spørsmål, men som du skjønner er vi ganske fortvilet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53612-kronisk-%C3%B8reverk-penicillin-og-mmr/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Jeg skjønner at det er problematisk med øreproblemer som aldri tar slutt. Det er neppe noe trøst at det er ikke så få barn som går rundt med tilsvarende plager. Det er nesten rart at de alle fleste kommer over det etterhvert, og det er bare noen få som får varige plager.

For å begynne med det siste du spø: Jeg tror det er riktig det du gjør at du venter med MMR. En bør ikke vaksinere under pågående infeksjon. De vaksinene som inngår i MMR er levende virus og hvis de gis under pågående infeksjon kan forårsake komplikasjoner. Det er så lite med meslinger i Norge at sjansen for å få det er meget liten.

Det er neppe noe løsning å gi gentatte penicillinkurer. Selv om de ikke har noe særlig bivirkinger, så gjør de ikke noe godt heller hvis bakteriene som er årsak til infeksjonen er blitt resistente. Det bør være forutsetning for å fortsette med antibiotikabehandlingen er at man vet hva slags bakterier det er og hvilke antibiotika som virker på dem. Det er vanlig å sende øreprøve til et mikrobiologisk laboratorium for å få dette undersøket. Ellers tror jeg at det med å sette inn et dren, som blir sittende der er et viktig ledd i behandlingen. Noe mer konkret enn dette kan jeg ikke si til deg.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...