Gå til innhold

urnenedsettelse - hvordan foregår det?


Gjest undrende barnebarn

Anbefalte innlegg

Gjest undrende barnebarn

Skal sette ned urna til en i familen snart, og jeg lurer på hvordan det foregår? Det er vel ikke noe prest eller noe?

Hvem kommer bortsett fra famile? hvor lang tid tar det og er like sørgelig som begravelsen? Blir som en ny begravelse? Gruer meg.. : (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mye enklere enn en begravelse. Ingen prest, kun en ansatt på kirkegården. De pårørende kan som regel avtale / bestemme tidspunktet for dette selv.

Det er normalt kun den aller nærmese familien tilstede. Urnenedsettelser skjer normalt kun i sommerhalvåret. De skjer også som regel en god stund etter begravelsen, og den umiddelbare sorgen har gitt seg.

Da urnen til moren min ble satt ned var vi bare barn og barnebarn tilstede. Det ble en minnestund hvor vi delte gode minner, og noen gråt litt. Men det var noe annet enn en begravelse.

Ikke noe å grue seg for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mamma sin urne ble satt ned (i 99), kom kirkegårdsarbeideren med urna under armen, satte den ned i et ferdiggravd hull, fylte på med jord og tråkka til torva på toppen. ...Nesten litt for "enkelt og greit" spør du meg...Det var faren min, samboeren min og meg tilstede. Tror det er litt optil hva en vil gjøre det til selv....

Husk å forsikre dere om at de har et kors/støtte å sette på grava. Vi hadde glemt det( ! ), og grava måtte stå uten til den tidligere nevnte arbeideren hadde snekra sammet ett oppe i skjulet sitt. (i påvente av støtte). Og uten noe var det jo helt stusselig - bare en bitteliten bulk i bakken...:o§

Det var ingen seremoni i kirka elns.

Også hadde jeg med en liten krans/oppsats som jeg satte på grava...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...