Gå til innhold

ME - postviralt tretthetssyndrom

Anbefalte innlegg

Gjest igelcott

Min tidligere lege ønsket å sende meg til videre utredning hos en nevrolog, da det er sannsynlig at jeg har ME. Er periodevis forferdelig syk og har utelukket en del andre diagnoser. Nå har jeg byttet lege og han mener at jeg ikke skal til en nevrolog men en virolog, en som har spesialisert seg på infeksjonsmedisin om jeg ikke tar feil.

Ønsker ikke en diskusjon om denne lidelse men kort og greit: hvem er kompetent til å stille diagnosen, og hvem vet mest om denne lidelsen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53663-me-postviralt-tretthetssyndrom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Jeg er nokså usikker på hva jeg skal si til deg. Virologi er spesielitet som dreier seg om problemer relatert til virus, i stor grad en laboratoriespesialitet. Det er riktig at noen av oss virologer som er spesielt interessert i virologiske infeksjonssykdommer. Den andre som jeg er usikker på hva forkortelsen ME står for. Slike forkortelser betyr forskjellige ting i de ulike felter, og det er ikke sikker at ME for en nevrolog er det samme som ME for en virolog. Hvis jeg tilslutt skal si noe om postviralt tretthets sykdom, er det lite håndfast, men veldig mye løst som finnes i litteraturen. Det er ingen tvil om at etter noen , spesielt virusinfeksjoner, som f. eks. mononukleose (kyssesyke) kan pasienten ha en vedvarende, tildels meget plagsom kronisk sykdom, hvor tretthet og slapphet dominerer. Hvorda slike sykdommer oppstår er ganske usikker, hva man kan gjøre med det utover å vente, er likedan, og det er heller ikke klarlagt hvilke virusinfeksjoner som kan utløse slike sykdommer. Jeg tror egentlig ikke at du skal søke en virolog som kan løse dine problemer. En virolog kan eventuelt påvise en virusinfeksjon i en prøve som en klinisk medisiner tar og sender til ham/henne.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...