Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er dette fine prøvesvar? (Jeg vet at de er "OK", så ikke forsøk å lure meg til å tro at de indikerer dødelig sykdom.)

Jeg trenger ikke forklaring på hva alt betyr (jeg er helt blank på hva ting "bør" være), men blir glad for noen stikkord hvis noe er spesielt egnet for å skryte av:

S-Jern 12,2 umol/l;

S-Jernbindningkap 44umol/L;

Jernmettning 28%

fGlukose 4,1;

Triglycerider 0,6;

Kolesterol 5,5;

HDL 2,0;

LDL 3.2

På forhånd, tusen takk!

Fortsetter under...

Gjest retvizan

Å herregud, laban, lenge siden jeg hadde eksamen i dette stoffet. Jobber på psykiatrisk jeg, vettu, og der er vi ganske så enspora, he he.

Da jeg ikke har noen preferanser tilgjengelige her, så kan jeg heller ikke gi deg noen verdier i forhold til øvre/nedre grense på prøvene. Men du, forsøk birdie, hun har veldig god greie på disse tinga! Litt info kan du imidlertid få, men vær obs på at dette IKKE er ferskt stoff for meg, og jeg kan huske feil.

S-jern er den mengden jern som befinner seg i blodet ditt. Det er denne som måles når man "tar blodprosenten". Som du sier; din ser fin ut.

S-jernbindingskapasitet er et mål på konsentrasjonen av transferrin. Dette er et protein som transporterer jernet i blodet.

Jernmetning hopper vi over, hva? *rødme*

Glukose er sukkerinnholdet i blodet ditt.

Triglyserider er fettstoffer som finnes i blod og underhud.

Kolestrol er, som du sikkert vet, et fettstoff. Det blir transportert rundt i kroppen ved at det binder seg til lipoproteiner. HDL er et sånn protein, det kalles også det snille proteinet fordi det transporterer kolestrolet bort fra veggen i blodårene. LDL er også et protein, men det transporterer koletrolet TIL åreveggen. Altså ikke særlig bra.

Gjest retvizan

Å herregud, laban, lenge siden jeg hadde eksamen i dette stoffet. Jobber på psykiatrisk jeg, vettu, og der er vi ganske så enspora, he he.

Da jeg ikke har noen preferanser tilgjengelige her, så kan jeg heller ikke gi deg noen verdier i forhold til øvre/nedre grense på prøvene. Men du, forsøk birdie, hun har veldig god greie på disse tinga! Litt info kan du imidlertid få, men vær obs på at dette IKKE er ferskt stoff for meg, og jeg kan huske feil.

S-jern er den mengden jern som befinner seg i blodet ditt. Det er denne som måles når man "tar blodprosenten". Som du sier; din ser fin ut.

S-jernbindingskapasitet er et mål på konsentrasjonen av transferrin. Dette er et protein som transporterer jernet i blodet.

Jernmetning hopper vi over, hva? *rødme*

Glukose er sukkerinnholdet i blodet ditt.

Triglyserider er fettstoffer som finnes i blod og underhud.

Kolestrol er, som du sikkert vet, et fettstoff. Det blir transportert rundt i kroppen ved at det binder seg til lipoproteiner. HDL er et sånn protein, det kalles også det snille proteinet fordi det transporterer kolestrolet bort fra veggen i blodårene. LDL er også et protein, men det transporterer koletrolet TIL åreveggen. Altså ikke særlig bra.

OK... dette er frå referansekortet utgitt september 1997 frå Klinisk Kjemisk laboratorium ved Fylkessjukehuset i Molde. Veldig greit å ha i lomma som sjukepleiarstudent når ein blir bombardert med prövesvar ein ikkje har snöring på!

Eg antar at normalverdiane ikkje har endra seg skrekkeleg mykje sidan den tid... ;-) Referanseområde betyr som du sikkert forstår "normalverdiar" med nedste og övste grense.

----------------------------------------------------------------

S-Jern 12,2 umol/l; Referanseområde: 10-35 µmol/l

S-Jernbindningkap 44umol/L; Ref.omr: 43-83 µmol/l

Jernmettning 28% Ref.omr 35-60 %

fGlukose 4,1; "fGlukose?" Du har ikkje utelatt noko her? Men om det er det eg trur så er du greit innafor normalområdet, i nederste halvdel av referanseområdet.

Triglycerider 0,6; Ref. omr. 0,5-2,0 mmol/l

Kolesterol 5,5; Ref.omr. 3,8-7,0 mmol/l (pers. 30-60 år)

HDL 2,0; Ref. omr: "Ingen risiko: >1,6 mmol/l" - "Moderat risiko: 1,0-1,6 mmol/l" Höy risiko:

LDL 3.2 Ref. omr.

-----------------------------------------------------------------

På forhånd, tusen takk!

Vär så god :-)

OK... dette er frå referansekortet utgitt september 1997 frå Klinisk Kjemisk laboratorium ved Fylkessjukehuset i Molde. Veldig greit å ha i lomma som sjukepleiarstudent når ein blir bombardert med prövesvar ein ikkje har snöring på!

Eg antar at normalverdiane ikkje har endra seg skrekkeleg mykje sidan den tid... ;-) Referanseområde betyr som du sikkert forstår "normalverdiar" med nedste og övste grense.

----------------------------------------------------------------

S-Jern 12,2 umol/l; Referanseområde: 10-35 µmol/l

S-Jernbindningkap 44umol/L; Ref.omr: 43-83 µmol/l

Jernmettning 28% Ref.omr 35-60 %

fGlukose 4,1; "fGlukose?" Du har ikkje utelatt noko her? Men om det er det eg trur så er du greit innafor normalområdet, i nederste halvdel av referanseområdet.

Triglycerider 0,6; Ref. omr. 0,5-2,0 mmol/l

Kolesterol 5,5; Ref.omr. 3,8-7,0 mmol/l (pers. 30-60 år)

HDL 2,0; Ref. omr: "Ingen risiko: >1,6 mmol/l" - "Moderat risiko: 1,0-1,6 mmol/l" Höy risiko:

LDL 3.2 Ref. omr.

-----------------------------------------------------------------

På forhånd, tusen takk!

Vär så god :-)

Takk skal du ha, Zarine, det var nettopp noe sånt jeg var ute etter.

Jeg klippet og limte fra en mail, så det var nok ikke utelatt noe. Men det holder likevel i massevis - nå er nysgjerrigheten min tilfredsstilt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...