Gå til innhold

Hvor lenge bør man vente?


Adrienne

Anbefalte innlegg

Jeg er 22 år, fødte for 10 mndr siden og nå planlegger vi en til til neste år.

Jeg sluttet med p-pillene for en mnd siden ( av andre årsaker ) og jeg lurer på hvor lenge man bør vente med å bli gravid etter at man har sluttet med dem?

Det er vel over 4-5 uker siden jeg hadde mensen sist. Og hvor lang tid går det før syklusen kommer inn i sitt "normale" spor igjen?

Jeg spør fordi jeg håper det ikke er sjans for at jeg kan ha blitt gravid etter forrige sengekos ( vi brukte ikke gummi ) og jeg kom på eggløsning og sånn etter sengekosen.

Men det skulle vel ikke gå etter så kort tid? Jeg har hørt at det tar iallefall opp til en 2-4 mndr før syklusen er normal igjen.

Takk for svar :o)

*klem fra*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest sett igang

Det er vel ingenting i veien for å bli gravid uten å ha fått tilbake mensen etter å ha sluttet på pillen? Den eneste ulempen er at du ikke har noen "mens"-termin å gå etter, så du blir mer avhengig av ul-terminen.

Jeg har flere venninner som har ventet et års tid med å få tilbake mensen etter p-pillene, og like mange som har fått tilbake normal syklus med en gang. Det vanlige er kanskje midt i mellom et sted? Det er kanskje lettere å få tilbake normal syklus fortere hvis man har gått på p-piller med ulik hormonmengde i løpet av brettet, enn hvis man har gått på p-piller hvor hver pille er lik. (Jeg vet ikke).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingenting i veien for å bli gravid uten å ha fått tilbake mensen etter å ha sluttet på pillen? Den eneste ulempen er at du ikke har noen "mens"-termin å gå etter, så du blir mer avhengig av ul-terminen.

Jeg har flere venninner som har ventet et års tid med å få tilbake mensen etter p-pillene, og like mange som har fått tilbake normal syklus med en gang. Det vanlige er kanskje midt i mellom et sted? Det er kanskje lettere å få tilbake normal syklus fortere hvis man har gått på p-piller med ulik hormonmengde i løpet av brettet, enn hvis man har gått på p-piller hvor hver pille er lik. (Jeg vet ikke).

Neida, det er ingenting i veien for å bli gravid uten mensen, men det passer litt dårlig akkurat nå, da jeg er på jakt etter en fast jobb, men men...

Jeg gikk på Synfase nå sist, men bare litt over en mnd eller så, ble så dårlig av dem at jeg måtte kutte dem ut og nå orker jeg ikke flere piller.

Så nå sitter jeg her, har litt vondt i magen og noe som minner om mens-smerter, men vi får vente og se :o)

Så kanskje melder nr 2 seg kanskje litt tidligere enn planlagt :o)

Ha en fin helg!

*klem fra*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Syklus kommer i gang umiddelbart man slutter med pillen, dog kan første eggløsning/menstruasjon være 1-2 uker forsinket. Det er meget uvanlig at det går 2-4 måneder før syklus blir normal. Det vil ofte bety at det er skjedd et eller annet med systemet underveis som har vært 'skjult' under p-pillen bruken. P-pille vil uansett hva som ellers skjer gi regelmessige blødninger.

Jeg synes du fortest mulig skal ta en test, det kan absolutt være mulighet for at du kan være gravid.

PS Hvem sprer slike rykter om at det tar lang tid før syklus blir normal??

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklus kommer i gang umiddelbart man slutter med pillen, dog kan første eggløsning/menstruasjon være 1-2 uker forsinket. Det er meget uvanlig at det går 2-4 måneder før syklus blir normal. Det vil ofte bety at det er skjedd et eller annet med systemet underveis som har vært 'skjult' under p-pillen bruken. P-pille vil uansett hva som ellers skjer gi regelmessige blødninger.

Jeg synes du fortest mulig skal ta en test, det kan absolutt være mulighet for at du kan være gravid.

PS Hvem sprer slike rykter om at det tar lang tid før syklus blir normal??

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Det er ikke noen som har spredd rykter, jeg har faktisk lest det i en bok, blad e.l.

Men man skal jo ikke tro alt man hører/leser og nå vet jeg jo svaret :o)

Ha en fin helg!

*klem fra*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...