Gå til innhold

Om å gå kontinuerlig på p-piller/Moen


Gjest Pialill

Anbefalte innlegg

Flere ganger har du skrevet her at det går utmerket fint å gå kontinuerlig på p-piller dersom det ikke er hormonforskjell i dem.

Jeg går på Eugynon, og har ikke hatt pause på tre måneder nå.

Da jeg nevnte det for legen min i dag, ble han nesten hissig og mente på at slimhinnegreiene inni der nå var så utviklet at det halve kunne vært nok.

Jeg måtte sporenstraks ta en pause, sa han.

Kan man ikke gå på Eugynon uten pause? Bør jeg få en "mens" snart?

Jeg har trivdes så godt uten mens, og føler meg også mye mer stabil nå enn da jeg hadde pauser.

Forøvrig er jeg 27 år og har regelmessig sex.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Din lege er nok ikke helt oppdatert i hormoners påvirkning av livmorslimhinnen, og det er jo derfor man har spesialister: for å gå i dybden innen et spesielt felt. Det er klart at man ikke kan følge med i alle områder. Jeg skal forsøke å forklare.

Det er riktig, at hvis man gir rent østrogen så bygger det seg opp en slimhinne som bør avstøtes. Nå består p-pillen av to hormoner, ved siden av østrogen også hormonet gestagen. Tar man det i tre uker som er vanlig ved bruk av p-pille bygger slimhinnen seg noe opp og avstøtes i den uke man har pause. Ved bruk over lengre tid (måneder) vil gestagenet medføre at slimhinnen ikke blir mottakelig for østrogenpåvirkning og ikke vokser i det hele tatt, men tørker inn så lenge påvirkningen foregår. Derfor blir det ikke blødning. Men den voksre ut ganske fort når man stopper med pillene.

Det er det som er prinsippet ved p-sprøyten som består av rent gestagen, at det etterhvert ikke kommer blødning. Det er samme sak med hensyn til hormonbehandling i klimakteriet hvor man kan bruke kontinuerlig østrogen (svakere enn dte i p-pille) og gestagen (pillene Kliogest og Activelle). Dem bruker man uten pause og det kommer ikke blødning.

Jeg undrer meg litt over at du bruker Eugynon. Er det spesiell grunn til det? Det er en sterk p-pille som er nesten dobbel så sterk som de vi vanligvis bruker (Microgynon). Har du forsøkt den? Den kan også tas uten pauser. Men inntil videre anbefaler jeg deg bare å fortsette med pillen som du har gjort og slipper blødning. Det vil også kunne gi beskyttelse mot sykdommen endometriose og kreft i livmoren.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...