Gå til innhold

høyt kolesterol og p-piller

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 24 år som har brukt p-piller i 3 år, og som har høyt kolesterol (arvelig- FH). Jeg lurer på om jeg bør slutte med p-pillene pga. fare for blodpropp??

Kolesterolnivået mitt ligger på mellom 7.0-8.0. Jeg har normalt blodtrykk, EKG er påvist normal. Jeg trener flere ganger i uka og røyker ikke.

På forhånd takk...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/53965-h%C3%B8yt-kolesterol-og-p-piller/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Stellaris.

Hvis du har totalkolesterol på 8-tallet er det klar indikasjon for å sette det ned. Det klarer du ikke ved hjelp av diett eller andre forholdsregler for levesettet. Du bør ta det opp med din lege rel. snart, og anmode om en vurdering med henblikk på en reell reduksjon av ditt kolesterol. Helst ville jeg ha hatt deg ned på 4- eller lavt 5-tall. Jeg antar at hele din lipidstatus (alle fettstoff i blodet) er analysert. Hvis ikke, bør det gjøres.

Det er en viss øket risiko for utviling av hjerte-kar-sykdom ved bruk av P-piller, og særlig hos dem som har andre risikofaktorer for slik utvikling. Det er derfor ønskelig at også dette blir revurdert, og at din prevensjon blir byttet til f.eks. en spiral (du skriver ikke noe om du har barn).

Jeg forutsetter at du aldri har tenkt på å røyke !! Det vil eventuelt øke din risiko for hjerte-kar-sykdom med mange hundre prosent.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...