Gå til innhold

Når kan en diagnostisere cp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en datter som fikk lite o2 under fødsel. Lurer på når jeg eventuelt kan merke tegn på cp.

Er det slik at dess tidligere en merker noe, dess større blir handikappet ?

Hun er nå 6 uker og "låser" bena når hun blir sinna. Er endel plaget med magen, så det kan jo være en naturlig reaksjon ?

Hun beveger armene fint.

Hun har festet blikket og begynner så smått å løfte hodet.

Er det en sammenheng mellom om barnet drikker bryst og hvor stor hjerneskaden er ??

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Skrevet

Det kommer ann på alvorlighetsgraden, ofte vil ikke legene si noe sikkert selv om alt tyder på at barnet har cp. Du har sikkert lest deg opp på det "tekniske" og vet at det er mange typer cp med forskjellige symptomer og at diagnosen er en utelatelsesdiagnose. Jeg tror at en diagnose er vanlig rundt 2 års alder.

At barnet dier selv er et godt tegn.

Jeg syns barn på 6 uker har utrolig mange

snåle bevegelser.

Håper det går bra for dere.

mvh,

• 3 måneder senere...
Gjest ikke undertegnet
Skrevet

Tegn på cp trenger en ikke se før barnet skal gjøre de bevegelsene som trengs for å sitte krype gripe osv.

Det kan og "bare" være klønete i starten.Vårt barnebarn fikk diagnose cp når hun var tre år.Hun er lettere rammet,men nok til å gå med orthoser(skinner)og gåstativ.Språket var seint men prater som en foss nå.Så det er bare tida som vil vise om barnet ditt har cp.Noen har skade som en kan se med engang andre kommer det mer og mer frem etter som barnet modnes.

Vi har et høgt levende barn med mange påfunn og klarer seg veldig bra.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...