Poetica Skrevet 16. mai 2002 Del Skrevet 16. mai 2002 Ja, jeg lurer litt på det, for nå er jeg mye og ofte tett, uten noen åpenbar grunn... Er ikke forkjøla, og gjør ikke noen ting annerledes enn jeg pleier. Det begynte egentlig i fjor dette, på begynnelsen av våren var det ille, men så roa det seg, og jeg slo det i fra meg. Jeg har liksom alltid vært så letta over at jeg ikke har hatt allergi annet enn ovenfor enkelte rødvinssorter. Selvsagt reagerer jeg på tåke og fuktig luft også, men nå som det har vært så strålende vær, kan det ikke være det heller. Jeg innrømmer uten blygsel at jeg helst ser at jeg ikke er allergisk, det er litt skrekken, jeg vet jo hvordan mange sliter med nettopp det... Det er vel ikke noe sjakktrekk med allergiprøver nå, midt i pollensesongen heller, man bør vel vente til vinteren med denslags...?? Nå er jeg slett ikke overbevist om at jeg er allergisk, prøver å ignorere hele tanken, faktisk, men sannelig om jeg er så sikker lenger... Jeg blir tett hvis jeg åpner terrassedøra, eller stikker snuten ut av døra om dagen. Kan det være pollenallergi? Jeg er egentlig kjempefin i pusten nå på denne årstida - eller jeg burde være det... men selv med opptrappet Seretide 3 x 2, Bricanyl opptil 20 ggr dgl og Nuellin 1050 mg (normalt 750) den siste uka, har jeg altså 2-4 anfall daglig. (Men ikke når jeg legger meg, av en eller annen merkelig grunn...) Jeg fikk en liten skade i nakken for en tid tilbake, tenkte kanskje det kunne være årsaken, men det virker egentlig ikke særlig sannsynlig, det pleier jo helst komme i kjølvannet av anfall, ikke i forkant... Så her sitter jeg igjen da; dagens 4. anfall, men medisinen begynner å virke nå tror jeg. Jaja, i morgen er det 17. mai, ha en riktig fin dag alle sammen! ) *hilsen det ustemte orgelet* 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54116-hmmmallergisk-ogs%C3%A5-tro/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 18. mai 2002 Del Skrevet 18. mai 2002 Jeg trodde faktisk også at man ikke skulle ta prikktest midt i sesongen, men det ble nedstemt av en av legene jeg snakket med. Jeg skal sjekke det litt nærmere for sikkerhets skyld. Jasså, så det ustemte orgelet lager sygge lyder. Det var litt dumt, syns nok jeg også. Men det kan jo ligge litt i dagen siden du blir dårlig av å være ute i disse dager, det har vært en stor og brå blomstring og nok kraftig kost for mange. Prøv å følge de vanlige pollen-reglene med ikke å henge sengetøy f eks ut, ikke lufte om dagen, men om kvelden osv. Det finnes en liten folder på de fleste apotek som tar for seg dette. Jeg er enig i at dette ikke var særlig greit, men jeg vet ogå at du takler det meste - men dog.. Jeg kommer tilbake med nærmere info om det å ta prikktest midt i sesongen. Hyggelig å høre fra deg igjen, selvsagt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54116-hmmmallergisk-ogs%C3%A5-tro/#findComment-220508 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poetica Skrevet 18. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 18. mai 2002 Jeg trodde faktisk også at man ikke skulle ta prikktest midt i sesongen, men det ble nedstemt av en av legene jeg snakket med. Jeg skal sjekke det litt nærmere for sikkerhets skyld. Jasså, så det ustemte orgelet lager sygge lyder. Det var litt dumt, syns nok jeg også. Men det kan jo ligge litt i dagen siden du blir dårlig av å være ute i disse dager, det har vært en stor og brå blomstring og nok kraftig kost for mange. Prøv å følge de vanlige pollen-reglene med ikke å henge sengetøy f eks ut, ikke lufte om dagen, men om kvelden osv. Det finnes en liten folder på de fleste apotek som tar for seg dette. Jeg er enig i at dette ikke var særlig greit, men jeg vet ogå at du takler det meste - men dog.. Jeg kommer tilbake med nærmere info om det å ta prikktest midt i sesongen. Hyggelig å høre fra deg igjen, selvsagt. Hei Wenke! Håper du hadde en fin 17. mai! Vi hadde en strålende dag, i barnas tegn. En stolt liten 1. klassing, ikledt Trøndersk hverdagsbunad, gikk for første gang i ordentlig barnetog, uten mamma og pappa. Koselig. ) (Her ser du henne i finstasen: http://home.c2i.net/merethed/norabunad1.jpg ) Kan du ikke spørre legen om blodtest kanskje er det som er best. Sånne prikktester trenger vel ikke nødvendigvis gi noe særlig utslag, hvis reaksjonen ligger i lungene, kanskje? Mener å ha hørt det en gang, men sånne oppfatninger forandrer seg jo fort, så det spørs hva som gjelder nå... Jada, jeg takler selvsagt dette også, det mest irriterende er selvsagt at det er upraktisk med anfall i hytt og pine, men egentlig går det helt fint, så lenge jeg holder meg utenfor sykehuset. ) Det er vel ikke verre enn å ta noe allergimedisin i tillegg til alt det andre. Alle de andre tingene vet jeg jo litt om, med en pollenallergisk mann i huset. Ha en riktig god og varm langhelg! (I dag har jeg vært kjempefin i pusten, sikkert fordi jeg har holdt meg inne hele dagen, og det var jeg i går også, da vi tilbrakte det meste av dagen ved Oslofjorden) ) vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54116-hmmmallergisk-ogs%C3%A5-tro/#findComment-220894 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tomatos Skrevet 20. mai 2002 Del Skrevet 20. mai 2002 Hei Wenke! Håper du hadde en fin 17. mai! Vi hadde en strålende dag, i barnas tegn. En stolt liten 1. klassing, ikledt Trøndersk hverdagsbunad, gikk for første gang i ordentlig barnetog, uten mamma og pappa. Koselig. ) (Her ser du henne i finstasen: http://home.c2i.net/merethed/norabunad1.jpg ) Kan du ikke spørre legen om blodtest kanskje er det som er best. Sånne prikktester trenger vel ikke nødvendigvis gi noe særlig utslag, hvis reaksjonen ligger i lungene, kanskje? Mener å ha hørt det en gang, men sånne oppfatninger forandrer seg jo fort, så det spørs hva som gjelder nå... Jada, jeg takler selvsagt dette også, det mest irriterende er selvsagt at det er upraktisk med anfall i hytt og pine, men egentlig går det helt fint, så lenge jeg holder meg utenfor sykehuset. ) Det er vel ikke verre enn å ta noe allergimedisin i tillegg til alt det andre. Alle de andre tingene vet jeg jo litt om, med en pollenallergisk mann i huset. Ha en riktig god og varm langhelg! (I dag har jeg vært kjempefin i pusten, sikkert fordi jeg har holdt meg inne hele dagen, og det var jeg i går også, da vi tilbrakte det meste av dagen ved Oslofjorden) ) vennlig hilsen Kjære deg Poetica. Astma kan ha flere årsaker, men bare èn av dem er allergi. Så astma kan også være allergi. Så d er ikke vanskligere enn å finne ut hvilken type astma du har. Jeg har IKKE to sykdommer ved både astma & allergi. Men jeg er mye mere astmatisk ovenfor allergener enn irritanter. Har du først astma, så er ikke allergi med astma anfall enda en ny sykdom du har fått. Tenk deg om Poetica, dette vet du da! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54116-hmmmallergisk-ogs%C3%A5-tro/#findComment-222055 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poetica Skrevet 20. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 20. mai 2002 Kjære deg Poetica. Astma kan ha flere årsaker, men bare èn av dem er allergi. Så astma kan også være allergi. Så d er ikke vanskligere enn å finne ut hvilken type astma du har. Jeg har IKKE to sykdommer ved både astma & allergi. Men jeg er mye mere astmatisk ovenfor allergener enn irritanter. Har du først astma, så er ikke allergi med astma anfall enda en ny sykdom du har fått. Tenk deg om Poetica, dette vet du da! Du har virkelig misforstått fullstendig. Jeg vet da hvilken astma jeg har (og jeg har altså _ikke_ hatt en allergirelatert astma til nå, det er nemlig fullt mulig å ha astma UTEN å være det spøtt allergisk). Jeg snakker ikke om TO sykdommer heller. Skjønner ikke hvordan det er mulig å misforstå det så til de grader, jeg. Huff, jeg orker ikke diskutere..har altfor mye å tenke på.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54116-hmmmallergisk-ogs%C3%A5-tro/#findComment-222060 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kisseypooh Skrevet 21. mai 2002 Del Skrevet 21. mai 2002 Hei Wenke! Håper du hadde en fin 17. mai! Vi hadde en strålende dag, i barnas tegn. En stolt liten 1. klassing, ikledt Trøndersk hverdagsbunad, gikk for første gang i ordentlig barnetog, uten mamma og pappa. Koselig. ) (Her ser du henne i finstasen: http://home.c2i.net/merethed/norabunad1.jpg ) Kan du ikke spørre legen om blodtest kanskje er det som er best. Sånne prikktester trenger vel ikke nødvendigvis gi noe særlig utslag, hvis reaksjonen ligger i lungene, kanskje? Mener å ha hørt det en gang, men sånne oppfatninger forandrer seg jo fort, så det spørs hva som gjelder nå... Jada, jeg takler selvsagt dette også, det mest irriterende er selvsagt at det er upraktisk med anfall i hytt og pine, men egentlig går det helt fint, så lenge jeg holder meg utenfor sykehuset. ) Det er vel ikke verre enn å ta noe allergimedisin i tillegg til alt det andre. Alle de andre tingene vet jeg jo litt om, med en pollenallergisk mann i huset. Ha en riktig god og varm langhelg! (I dag har jeg vært kjempefin i pusten, sikkert fordi jeg har holdt meg inne hele dagen, og det var jeg i går også, da vi tilbrakte det meste av dagen ved Oslofjorden) ) vennlig hilsen Hei poetica!! Det er ikkje alltid ein kan sjå det på prøver om ein har allergi når ein har astma... Snakker av egen erfaring då eg er like dårlig kvar gong eg kjem i kontakt med dei tinga eg er "allergisk" mot (uten om at eg veit om at dei er der) men allikevel ikkje får utslag på nokon allergiprøver (nesten)... Legen min tok mange allergiprøver midt i den verste sesongen han så eg trur da e forskjelligt fra plass te plass... koz 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54116-hmmmallergisk-ogs%C3%A5-tro/#findComment-223754 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poetica Skrevet 21. mai 2002 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2002 Hei poetica!! Det er ikkje alltid ein kan sjå det på prøver om ein har allergi når ein har astma... Snakker av egen erfaring då eg er like dårlig kvar gong eg kjem i kontakt med dei tinga eg er "allergisk" mot (uten om at eg veit om at dei er der) men allikevel ikkje får utslag på nokon allergiprøver (nesten)... Legen min tok mange allergiprøver midt i den verste sesongen han så eg trur da e forskjelligt fra plass te plass... koz Ja, jeg vet det... Det har vært tatt allergiprøver av meg også, som det var forventet utslag på, men som ikke ga utslag.. Merkelige greier det der... Det er nok ikke alt som er målbart.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54116-hmmmallergisk-ogs%C3%A5-tro/#findComment-223770 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tie Skrevet 21. mai 2002 Del Skrevet 21. mai 2002 Kjære deg Poetica. Astma kan ha flere årsaker, men bare èn av dem er allergi. Så astma kan også være allergi. Så d er ikke vanskligere enn å finne ut hvilken type astma du har. Jeg har IKKE to sykdommer ved både astma & allergi. Men jeg er mye mere astmatisk ovenfor allergener enn irritanter. Har du først astma, så er ikke allergi med astma anfall enda en ny sykdom du har fått. Tenk deg om Poetica, dette vet du da! Vet du hvilke mekanismer i kroppen som spiller inn for å utvikle astma eller? Det kan nesten virke som om du er ute etter å krangle og diskutere mer enn å komme med noen hyggelige, oppmuntrende ord eller fortelle litt om egne erfaringer med allergiutløst astma. Før du tenker på å være bedrevitersk neste gang, så bør du kanskje lese litt om sykdommen astma, hvorfor noen blir syke, hva som utløser det etc. Dette innlegget var mildt sagt kjempetåpelig, og jeg skjøner liksom ikke hensikten med det heller? Jeg skjønner godt at Poetica er bekymret for om hun i tillegg nå har fått allergiutløst astma, det vil jo bety at de gode periodene hun har vært vant til å få tidligere etter en til tider slitsom høst og vinter, ikke blir like gode perioder om hun nå er allergisk også. Dvs. at hver årstid har noe som kan framprovosere anfall, i motsetning til hvis en bare har allergiutløst astma og dermed stort sett har symptomer i vår/sommerhalvåret. Les leksa di, og vær hyggelig! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54116-hmmmallergisk-ogs%C3%A5-tro/#findComment-223957 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kisseypooh Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 Ja, jeg vet det... Det har vært tatt allergiprøver av meg også, som det var forventet utslag på, men som ikke ga utslag.. Merkelige greier det der... Det er nok ikke alt som er målbart.... God morgen!! Da e på ein måte litt dumt da,for då har du ingen "bevis" på at du e allergisk... Eg hadde dessuten utslag på allslagsprøver når eg var mindre,veit ikkje eg ka som har skjedd... Koss gjekk da med konfirmasjonen?? Håpe dåke koste dåke heile familien!! Koz 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54116-hmmmallergisk-ogs%C3%A5-tro/#findComment-224458 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tomatos Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 Vet du hvilke mekanismer i kroppen som spiller inn for å utvikle astma eller? Det kan nesten virke som om du er ute etter å krangle og diskutere mer enn å komme med noen hyggelige, oppmuntrende ord eller fortelle litt om egne erfaringer med allergiutløst astma. Før du tenker på å være bedrevitersk neste gang, så bør du kanskje lese litt om sykdommen astma, hvorfor noen blir syke, hva som utløser det etc. Dette innlegget var mildt sagt kjempetåpelig, og jeg skjøner liksom ikke hensikten med det heller? Jeg skjønner godt at Poetica er bekymret for om hun i tillegg nå har fått allergiutløst astma, det vil jo bety at de gode periodene hun har vært vant til å få tidligere etter en til tider slitsom høst og vinter, ikke blir like gode perioder om hun nå er allergisk også. Dvs. at hver årstid har noe som kan framprovosere anfall, i motsetning til hvis en bare har allergiutløst astma og dermed stort sett har symptomer i vår/sommerhalvåret. Les leksa di, og vær hyggelig! hvis jeg ikke hvisste noe om astma så hadde jeg også gått 5 på,sånn som deg. foresten elsker du konflikter tie? jeg har bladd tilbake i innleggene. der ligger d ganske mange frekke innlegg fra deg spessielt! også en ting til tie,tryne faktor har du hørt om d noen gang?d er ikke nickket som skal avgjøre om d serveres sympati eller ikke!jeg er glad for at dere ikke er en del av d. jeg for min del har sympati med dere alle sammen som sliter. men nå har jeg ikke overskudd til å diskutere mer med deg. god bedring til deg hvis du sliter tie!hvis ikke så nyt d! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54116-hmmmallergisk-ogs%C3%A5-tro/#findComment-225157 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 Hei igjen Prikktest kan tas hele året, er det siste jeg har hørt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54116-hmmmallergisk-ogs%C3%A5-tro/#findComment-225181 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.