Gå til innhold

"Nei-mat" v/graviditet og/eller amming


mor

Anbefalte innlegg

Hei!

Kan noen fortelle meg hva slags mat man helst bør holde seg unna når man er gravid eller ammer.

Kål og kålretter er ikke bra vet jeg.

Mener å ha hørt noe om peanøtter. Er det feil?

Hva med jordbær og spekemat?

Kjempefint om jeg får greie på om det kun er under amming eller både under amming og mens man går gravid man skal holde seg unna de forskjellige matsortene.

På forhånd takk. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mat du ikke bør spise når du er gravid og når du ammer er to forskjellige ting.

Når du er gravid skal du holde deg unna medisiner (også de fleste reseptfrie, med mindre de er klarert med legen din), tobakk (passiv røyking er heller ikke bra), og alkohol. Totalavhold fra du vet du er gravid (eller tror du kan være det) og de tre -fire første månedene er viktig, det er nå alle organer og deler dannes. Resten av svangerskapet bør man også holde seg unna alkohol, men noen tar et halvt glass vin fordelt på en hel kvald hvis de er i bryllup eller andre store anledinger, det er sikkert ikke farlig. Men les om "føtalt alkoholsyndrom" på nettet, så forstår du hvorfor man ikke bør drikke alkohol.

Unngå mat som kan gi listeria- eller toxoplasmosesmitte (søk på forum etter mer info om listeria og toksoplasmose, mye gjelder kun ved utenlandsopphold, men gjelder bl. a imorterte oster, importert spekemat etc, ikke gjennomstekt kjøtt og fisk, gravet fisk, uvasket salat og grønnsaker osv ).

Mat som lett kan være fordervet bør du være forsiktig med, det er ikke lurt med matforgiftninger når man er gravid (jeg ville kjent kjøkkenet _godt_ før jeg spiste østers og en del annen sjømat.

Dessuten kan man være forsiktig med ulike tilsetningsstoffer, som kunstig søtningsmiddel osv, det er ikke farlig i vanlige mengder, men ikke la lightbrus være viktigste tørstedrikk i hele svangerskapet osv. Lev litt sunnere enn ellers. Spis variert og sunt. Ta tran eller kapsler (møllers dobbel) for å få det sunne fiskefettet.

Når du ammer er det helt andre regler. Fortsatt bør all medisinbruk klareres med lege, tobakk bør unngås (går over i melken, dessuten er utpusten til en røyker farlig for barnet også mange, mange timer etter siste røyk er tatt, så pappaer eller andre som røyker på jobben eller på verandaen skal ikke sove sammen med barnet, les mer om røyking og samsoving på krybbedødforeningens sider..).

Alkohol er mye mindre farlig nå enn under graviditet. Melken din har samme promille som blodet ditt , det vil si at du skal drikke mye før melken din inneholder mye alkohol. Men melken kan forandre lukt og smak, så vis måtehold, og ikke amme hvis du er beruset. "Er du edru nok til å kjøre bil, kan du også amme." "Etter et glass vin inneholder melken din like mye promille som kefirmelk.". Det jeg mener er: ikke slutt å amme tidligere enn du ellers ville fordi du ønsker å begynne å ta et glass rødvin på lørdagskvelden!

Er det allergier i familien, eller merker dere utslag på barnet, kan du være forsiktig med ting som hvitløk, jordbær, fisk/sjømat, sitrus, melk.. Men dette bør du prøve deg frem med / snakke med legen om, for det er ikke meningen at alle skal leve på diett mens de ammer. Men er det fare for visse typer allergi, kan man holde seg unna visse ting.

Kål, løk, kullsyre osv kan gi luftsmerter hos barnet, dette bør du også prøve deg frem med, og kutte ut det som du merker barnet reagerer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åsa Prebensen, Jordmor

Jag ser att du redan har fått ett långt svar på din fråga. Är enig i deta. Lycka till vidare!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...