Gå til innhold

Hvilke følger kan injurierende søksmål gi?


Gjest hjm

Anbefalte innlegg

Hva er prosedyren i et søksmål for injurierende saker? Dette er en person som har skrevet et brev privat til en annen, der motparten sier at innholdet i brevet ikke stemmer, og har dermed tatt advokat på saken. Det er ikke noen offentlig sak, men en privat konflikt og ikke rare saken heller. Tar advokater slike små private saker eller, og hva kan skje?

Takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis en advokat ser at saken har holdepunkter, juridisk sett, vil han sannsynligvis ta saken.

I prinsippet vil saksgangen være denne:

Sivile saker starter i hovedsak i forliksråd. I forliksråd er det to måter å løse saken på; den ene er at man gjennom megling kommer frem til et forlik mellom partene. Forlik har virkning som en dom. Den andre er ved domsbehandling, ved at forliksrådet avsier en dom. Hvis forlik ikke kommer i stand, og vilkår i tvistemålsloven § 1 http://www.lovdata.no/all/tl-19150813-006-002.html#1 er oppfylt, kan dom avsies.

Dom kan ankes til by-eller herredsretten ved stevning. Rettsorlik kan også ankes ved ankeerklæring til by- eller herredsretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å være sikker så trodde jeg at definisjonen på en injurierende ytring var at den var blitt kjent for offentligheten. Hvis dette stemmer er det vel ikke strafbart i det hele tatt å skrive usannheter i private brev. Men, jeg er ingen jurist, så...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Den opprinnelige m&m

Uten å være sikker så trodde jeg at definisjonen på en injurierende ytring var at den var blitt kjent for offentligheten. Hvis dette stemmer er det vel ikke strafbart i det hele tatt å skrive usannheter i private brev. Men, jeg er ingen jurist, så...

Jeg tror du har rett i det. Men hvis det kan regnes som ren sjikane er det kansjke noe annet. Uansett skal det noe til å nå frem med krav dersom påstanden bare har kommet frem i et privat brev til en person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...