Gjest Hjertevenn Skrevet 19. mai 2002 Del Skrevet 19. mai 2002 Jeg er 39, ca 15kg for tung, høyt blodtrykk og tidvis ujevn hjerterytme. Jeg bruker Aprovel for blodtrykket(300pr.dag). På toppen av alt dette ønsker jeg å trene for å få bedre kondis og å ta av noen kilo. Har ergometer sykkel og pulsklokke, hva er det ideelle treningsprogrammet for meg? Har sett mye skrevet om normal- og max puls, hva betyr dette? Er det noen fare med å trene? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54409-h%C3%B8yt-blodtrykkujevn-hjerterytme-og-trening/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 30. mai 2002 Del Skrevet 30. mai 2002 Svar til Hjertevenn. Det beste treningsopplegget for en 39 åring med betydelig overvekt er ( som alltid) avhengig av utgangspunktet : hvor vant man er med å trene, hvilken form for trening man foretrekker, utgangspunkt rent form-messig, etc. Generelt vil du absolutt ha størst utbytte av aerob trening, det vil i praksis si kondisjonstrening. Det kan bety alt fra spasèrturer til marathon-løping. Det er mange måter å få aerob trening på : gange, jogging, mellom- og langdistanse-løping, roing, sykling, svømming, osv. Vær klar over at de fleste "utstyrskrevende treningsformer" som regel forutsetter betydelig teknisk kunnskap, f.eks. sykling og padling/roing, men også svømming krever stor teknikk (ellers blir det bading). I vårt land vil det være naturlig å anbefale jogging, ski, etc. Du må lære deg til gode vaner når du skal trene. Første bud er skikkelig oppvarming. Bruk minst 20 minutter på den, og ikke skulk unna ! Ikke konkurrèr med andre enn deg selv. Legg inn intervall i treningen (d.v.s. at du ved flere anledninger i løpet av en treningsøkt presser deg opp mot ditt maksimale, for deretter å ta det litt med ro i en periode. Start på det nivå du nå befinner deg, og bygg opp formen i løpet av sommeren. Ikke vær svermerisk og tro at kondisjon og utholdenhet kommer av seg selv i løpet av noen få uker. Slutt å telle puls !! Legg pulsklokken et sted du ikke finner den igjen. Du MÅ komme deg ned i vekt, ellers vil ditt blodtrykk neppe kunne normaliseres. I tillegg står du i fare for å utvikle det moderne samfunn sykdom : sukkersyke. Er du i tvil om treningsopplegg bør du ta kontakt med en treningsgruppe som kan hjelpe deg. Jeg kunne ha skrevet en lang epistel om alle de forhold som kan være aktuelle, men det vil føre for langt. Bruk vettet, og ikke skaff deg alskens registrerings- eller treningsapparater. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54409-h%C3%B8yt-blodtrykkujevn-hjerterytme-og-trening/#findComment-234886 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.