Gå til innhold

Astma - barn på overnattingstur uten mamma?

Anbefalte innlegg

Sønnen vår på 6 år skal etter planen om tre dager på overnattingstur med barnehagen til ei øy med 2X daglig båtforbindelse til byen. Nå er han svært tett (hoster halve natta og hele dagen), men har ikke feber. VI som foreldre ser jo godt at han nå blir fort sliten og trøtt, men dette vet vi at barnehagepersonalet ikke er flinke til å se.

Han vil også trenge medisinering ca. hver tredje time i ett og et halvt døgn. Er det forsvarlig å sende ham avgårde? Selv er jeg svært usikker, men har ikke lyst til å såre ham med å holde ham hjemme. Men jeg er ærlig talt også redd for konsekvensene dersom noe skulle skje. Han kan jo ikke bare komme hjem, og telefon har de jo ikke der de skal.

Det er i alle fall helt sikkert at han vil komme til å være kjempesliten og bruke mye lengre tid på å bli ordentlig frisk hvis vi lar ham dra. Selvsagt kan mye endre seg i løpet av de neste par dagene, men så tett som han er nå ser det ut for å kunne bli langvarig.

Kan noen med erfaring gi råd? På forhånd takk!

Fortsetter under...

Hvis han er svært tett for tiden, er det nok best å holde ham hjemme. Jeg hadde ikke nølt, ihvertfall, jeg hadde ikke latt min 6 åring dratt, enda hun administrerer sin medisin i stor grad selv, og er ganske flink til å si i fra når hun er tett.

Selvsagt kommer han til å bli skuffet, men heller det, enn å ta sjanser som kan få katastrofale konsekvenser.

Wenke Lunde, Sykepleier

Barnehagepersonalet som er med, må kunne dette med astma godt, ellers blir det- som du sier- katastrofalt for pjokken om dette ikke går så bra. Da jeg hadde barnehagebarn, var jeg alltid med selv - for hyggens skyld. Er det en mulighet? Det er jo viktig at barnet får være med på ting og ikke sykeliggjøres mer enn nødvendig. Så denne muligheten ville jeg vurdere nøye. Som Poetica sier, jeg ville heller aldri latt min lille pjokk med astma dra alene med mindre du er helt sikekr på at de som er med, kan dette like godt som du selv.

Barnehagepersonalet som er med, må kunne dette med astma godt, ellers blir det- som du sier- katastrofalt for pjokken om dette ikke går så bra. Da jeg hadde barnehagebarn, var jeg alltid med selv - for hyggens skyld. Er det en mulighet? Det er jo viktig at barnet får være med på ting og ikke sykeliggjøres mer enn nødvendig. Så denne muligheten ville jeg vurdere nøye. Som Poetica sier, jeg ville heller aldri latt min lille pjokk med astma dra alene med mindre du er helt sikekr på at de som er med, kan dette like godt som du selv.

Takk for svar! Vi vurderer nå muligheten for at en av oss kan dra sammen med gutten vår på denne turen, dersom det blir aktuelt å dra.

mvh

Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege

Kjære manta.

Noen ord fra meg også. Dette og liknende situasjoner blir jeg ganske ofte konfrontert med.

Er han i en dårlig periode tror jeg klart han har det best hjemme. Angst og uro hvis han blir værre ute på øyturen er ingen hyggelig erfaring å ta med seg videre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...