Gå til innhold

Forbigående blodtrykkøkning og pulsøkning

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret

Hei Dr. Søyland

Jeg var nå på hytta i pinsehelga.

Jeg fikk i går et plutselig angstanfall.

Fikk høy puls, sikkert 130-140.

Jeg har i utgangspunktet normalt BT.

Men jeg følte liksom at BT var svært høyt i anfallet.

Ble svimmel og rar, tung i beina(ikke vondt i hodet). Litt øresus mens anfallet varte.

Anfallet varte nok nesten to timer.

Er altså dett farlig for hjerte og blodårer?

Kan blodtrykk komme i faretruende høyder slik at kroppen(hjernens- og hjertets blodårer tar varig skade?

Jeg er en engstelig person, særdeles for kropp og helse hele livet.

Selv om jeg egentlig er en hardhaus i fysikk.

Jeg har gått på Sobril i en to års tid (10 mg) men har nå sluttet for en måned siden.

Jeg er kvinne på 36. Ikke røker, normal vekt.

Håper inderlig på et raskt svar da dette betyr svært for meg. Selv om det kan virke bagatellmessig for andre.

Mvh.

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Bekymret.

Når vi får en angstreaksjon vil ganske mange forandringer finne sted akutt. Det er selve angsttilstanden, som via nervesystemet stimulerer forskjellige hormoner, hvorav nor-adrenalin og adrenalin står meget sentralt. Disse hormonene virker kraftig på både hjertet og blodårene våre : hjertet stimuleres til å øke takten, ofte til godt over det du opplevde i helgen, og blodårene får "ordre" om å trekke seg sammen, med den følge at blodtrykket stiger, ofte ganske meget.

Hos ellers friske mennesker er disse reaksjonene uskyldige og medfører ingen fare for sirkulasjonsorganene våre. Hvis imidlertid angsttilstanden blir av mer kronisk karaktèr vil man kunne se sekundære følger. Men - din reaksjon forleden er godt innenfor det vi ser hos de fleste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...