Gå til innhold

Anbefalte innlegg

For et par måneder siden tok jeg røntgenbilde av brystkassen og da viste det seg til min STORE overraskelse at jeg hadde hjertet på høyreside. Med dette har det selvførgelig oppstått en del spørsmål hos meg, men legen min hadde aldri hørt om det før (det virker det som om ingen andre har heller) så der var det svært lite hjelp å få. For det første: Gjennom mesteparten av vinterhalvåret er jeg plaget med luftveisinfeksjoner og er jevnlig hos legen og han lytter på brystkassen min. Burde ikke dette ha blitt oppdaget for lenge siden, når han lytter på hjertet mitt, burde han ikke oppdage at det ikke var noe der? Det andre spørsmålet mitt blir jo automatisk: siden hjertet ikke er der det normalt skal være, er de andre organene i brystkassen der de skal være? Tror du hjertet mitt er like sterkt som andre "normale" hjerter? Jeg føler av og til at hjertet mitt banker så hardt at det føles som om jeg gulper hjerteslag langt oppi halsen. Du kan vel kanskje ikke svare på alt dette, men jeg håper du kan gi meg litt informasjon og veiledning til hvor jeg kan finne ut mer om dette.

Vennlig hilsen Meah.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/54454-hjertet-p%C3%A5-feil-side/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er ikke _så_ vanvittig uvanlig det der! Nevøen min er speilvendt, han har i alle fall hjertet på "feil" side (i tillegg til en livstruende medfødt hjertefeil) og i alle fall ett av hans to døde søsken var også speilvendte (døde av hjertefeil begge to). Nå ligger ikke hjertet helt ut til venstre, men ganske nære midten til vanlig, så om det er nok absolutt mulig å finne hjertelyden selv om man lytter på "feil" side av brystkassen vil jeg tro. :o)

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Meah.

Det er noen få av oss som blir født med det vi kaller "situs inversus" : d.v.s. at endel / eller alle organer er "speilvendt" lokalisert. Det finnes forskjellige former for dette, alt fra f.eks. ren "dextrocardi", som betyr hjertet på høyre side, til en total invers situs, hvor såvel bryst- som bukorganer er sidebyttet.

En ren dextrocardi behøver ikke være beheftet med andre tilstander, og hjertet er som regel helt normalt og tåler det samme som andre hjerter.

Noen "dextrocarde" har en medfødt klaffe- eller skilleveggsforandring i hjertet, og andre kan ha forandringer i luftveiene (f.eks. det vi kaller bronchiektasier), som vil kunne medføre uftveisinfeksjoner.

Det kan være grunn til at du får slike forhold vurdert, i første rekke med en grundig ultralydundersøkelse av hjertet. På den måten vil du kunne ha et mer avslappet forhold til et "høyresidig" hjerte.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...