Gå til innhold

Politimenn noe helt spesielt?


Gjest Dag

Anbefalte innlegg

Det står i alle store aviser i dag: "Politimann drept". Først tenker jeg meg et bilde av en mann i uniform som blir drept ved utestedet av en eller annen bølle. Neida, det viser seg at mannen som ble drept, var deltaker på en privat tilstelning, begynte å krangle med en mann og ble drept som følge av det.

Men var det en politimann som ble drept?

Når sist sto det i avisa: "Turistguide drept i Oslo", eller "Sykepleier drept", når en eller annen person i Oslo sentrum dør som følge av slagsmål e.l.?

Yrket kan gjerne komme som informasjon lenger ned i stykket, men ved å sette yrket som overskrift fører til misforståelse. Hadde denne mannen jobbet som bilmekaniker, hadde det stått "Mann drept". Men nå er (var) jo mannen politi, og det betyr noe bedre, noe større ... noe "wow"... Derfor: "Politimann drept".

Jeg må til slutt bare nevne at jeg synes det er tragisk at han døde.

mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde politimannen vært i tjeneste så synes jeg det hadde vært berettiget å skrive i overskriften av den drepte var politimann. Men siden politimannen ble drept utenfor tjeneste synes jeg det er heller tvilsomt å bruke det som et poeng i headingen. Hva man skriver lenger nede i teksten er noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen er at de håper det skal utløse spekulasjoner om at han ble drept som hevn for ett eller annet.

Det tror jeg du kan ha rett i.

Også vil de kanskje få folk til å tenke over ironien i det hele - en forkjemper i kampen mot kriminalitet drept på en slik tragisk måte...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt poeng og jeg er enig.

Før jeg suser ut døren her:

Jeg vil bare understreke viktigheten av å pirke på ting som med første øyekast kan virke små og ubetydelige, men som egentlig er ganske så viktige i den store sammenhengen. Disse små og ubetydelige tingene er de som legger størst føringer på våre tanker, våre fordommer - ja, kanskje også våre handlinger.

Tenk mer :) Ha en fin dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rusle

Ja, akkurat det der er pussig. Det samme gjelder også leger.

Kan det være fordi de "er på jobb" 24 timer i døgnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Z@pvir

De skaper helt bevisst overskrifter som selger best mulig. Selv når de vet at de er på kanten av sannheten. Og VI (leserne) biter på gang på gang. Derfor ser de at det nytter og fortsetter i samme tralten.

Synes Se & Hør er best! Bilder og tekst på forsiden (som folk kjøper bladet utifra) gir helt andre opplysninger (gjerne totalt misvisende) enn det du får vite når du leser artikkelen inne i bladet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cowboylaila

De skaper helt bevisst overskrifter som selger best mulig. Selv når de vet at de er på kanten av sannheten. Og VI (leserne) biter på gang på gang. Derfor ser de at det nytter og fortsetter i samme tralten.

Synes Se & Hør er best! Bilder og tekst på forsiden (som folk kjøper bladet utifra) gir helt andre opplysninger (gjerne totalt misvisende) enn det du får vite når du leser artikkelen inne i bladet.

He, he, vet hva du mener (Se&Hør). F.eks. "Faren til x er død!" Jeg kjøper bladet og rigger meg til i godstolen for å lese hele historien. Da kommer det inni bladet: "Faren døde for 15 år siden......"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørnhild

Når det gjelder journalistikk sånn generelt, er det spesielt en ting som forundrer meg. Er det en ung person som er savnet står det om dette med fete bokstaver på førstesiden hver eneste dag. Dette er jo en sak som engasjerer. Folk kjøper aviser, ser på nyheter, følger med i saken. Men så plutselig er det stopp. Ingenting mer om den saken. Jeg går og tenker, hva skjedde egentlig med dette mennesket? Så en dag i VG, midt inni avisa, med knøttliten skrift, står det: Personen er funnet. Ingenting kriminelt. ER IKKE DET noe å ha på førstesiden? Selv om det ikke var noe kriminelt så var det jo godt at personen ble funnet?

Og når det gjelder denne saken med politimannen, så viser det seg vel at dette er et yrke som er høyt verdsatt. Ved å skrive det på denne måten, sier avisen at en politimanns liv er mer verd enn en mekanikers liv.

Dessuten er gutter mer verdt enn jenter. Ofte kan jeg lese: De mistet sin eneste sønn! Har du hørt noe så dumt? Når det viser seg at de også har tre jenter? ALDRI har jeg lest: De mistet sin eneste datter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder journalistikk sånn generelt, er det spesielt en ting som forundrer meg. Er det en ung person som er savnet står det om dette med fete bokstaver på førstesiden hver eneste dag. Dette er jo en sak som engasjerer. Folk kjøper aviser, ser på nyheter, følger med i saken. Men så plutselig er det stopp. Ingenting mer om den saken. Jeg går og tenker, hva skjedde egentlig med dette mennesket? Så en dag i VG, midt inni avisa, med knøttliten skrift, står det: Personen er funnet. Ingenting kriminelt. ER IKKE DET noe å ha på førstesiden? Selv om det ikke var noe kriminelt så var det jo godt at personen ble funnet?

Og når det gjelder denne saken med politimannen, så viser det seg vel at dette er et yrke som er høyt verdsatt. Ved å skrive det på denne måten, sier avisen at en politimanns liv er mer verd enn en mekanikers liv.

Dessuten er gutter mer verdt enn jenter. Ofte kan jeg lese: De mistet sin eneste sønn! Har du hørt noe så dumt? Når det viser seg at de også har tre jenter? ALDRI har jeg lest: De mistet sin eneste datter!

"Dessuten er gutter mer verdt enn jenter. Ofte kan jeg lese: De mistet sin eneste sønn! Har du hørt noe så dumt? Når det viser seg at de også har tre jenter? ALDRI har jeg lest: De mistet sin eneste datter!"

Det har du kan hende (litt) rett i, men kvinner er tilsynelatende mer verdt enn menn !

Ofte kan eg lese: "Småbarnsmor omkom i trafikkulykke.." fks.

Kan ikkje huske å ha lest: "Småbarnsfar omkom i trafikkulykke.."fks.

Vi kan vel bare slå fast att avisene blir mer og mer manipulerende og spekulative overfor leserne, med ett formål......Å selge mest mulig !

Så må _VI_ enten akseptere det, eller protestere ved å velge andre nyhetskilder som er mere slik vi ønsker det !

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørnhild

"Dessuten er gutter mer verdt enn jenter. Ofte kan jeg lese: De mistet sin eneste sønn! Har du hørt noe så dumt? Når det viser seg at de også har tre jenter? ALDRI har jeg lest: De mistet sin eneste datter!"

Det har du kan hende (litt) rett i, men kvinner er tilsynelatende mer verdt enn menn !

Ofte kan eg lese: "Småbarnsmor omkom i trafikkulykke.." fks.

Kan ikkje huske å ha lest: "Småbarnsfar omkom i trafikkulykke.."fks.

Vi kan vel bare slå fast att avisene blir mer og mer manipulerende og spekulative overfor leserne, med ett formål......Å selge mest mulig !

Så må _VI_ enten akseptere det, eller protestere ved å velge andre nyhetskilder som er mere slik vi ønsker det !

Mvh

Hei Geir! Menn/gutter er tydeligvis mer verdt enn kvinner/jenter. Men mødre er selvfølgelig mer verdt enn fedre ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Geir! Menn/gutter er tydeligvis mer verdt enn kvinner/jenter. Men mødre er selvfølgelig mer verdt enn fedre ;-)

"Men mødre er selvfølgelig mer verdt enn fedre ;-)"

Nå tror eg du får ett forklaringsproblem,herved oppfordres du til å fortelle _hvorfor_ ! :)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...