Gå til innhold

mellomblødninger


litla

Anbefalte innlegg

Kjære Doktor Moen

Jeg er en jente på 25 år som prøver å bli gravid, har prøvd nå i 7 mnd. Har gått på p-piller i 7 år, sluttet for 1.5 år siden. Jeg har siden da hatt blødninger mellom mensen. Disse kommer nøyaktig 14 dager før mensen, sparsomme blødninger, men etter 5 dager med disse blødningene, blir de sterkere og jeg må bruke bind, varer ca.3 dager. De er ikke så sterke som ved mensturasjon, men blodet er rødt og friskt. Har også noen ganger hatt klumper i dette blodet. Kan det være at egget ikke klarer å feste seg at disse blødningene kommer.

Er redd disse blødningene gjør at jeg ikke kan bli gravid. De kommer jo akkurat i tiden da egget skal feste seg.

Har en syklus på 29 dager, mensen er regelmessig.I forkant av disse blødningene og når jeg har disse blødningene har jeg veldig ømme bryster. Ikke ømme når blødningene forsvinner, heller ikke før mensturasjon. har ikke smerter før mensen, bare litt stikkinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Etter eggløsning dannes hormonet progesteron som skal forberede livmoren på å ta imot et befruktet egg. Blir det ikke graviditet, stopper progesteronproduksjonen og det blir blødning. Noen mener at en årsak til barnløshet kan være at det dannes for lite progesteron, og det kan muligens også forklare dine unormale blødninger. Man kan ved en blodprøve sjekke nivået av progesteron, og man kan indirekte 'måle' det ved registrering av temperaturen som skal stige i minst ti dager etter eggløsning. Progesteronmangel kan forsøkes behandlet med tabletter eller sprøyter, men det er en spesialistoppgave og ikke alle tror på en slik teori om 'manglende progesteron-produksjon'

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter eggløsning dannes hormonet progesteron som skal forberede livmoren på å ta imot et befruktet egg. Blir det ikke graviditet, stopper progesteronproduksjonen og det blir blødning. Noen mener at en årsak til barnløshet kan være at det dannes for lite progesteron, og det kan muligens også forklare dine unormale blødninger. Man kan ved en blodprøve sjekke nivået av progesteron, og man kan indirekte 'måle' det ved registrering av temperaturen som skal stige i minst ti dager etter eggløsning. Progesteronmangel kan forsøkes behandlet med tabletter eller sprøyter, men det er en spesialistoppgave og ikke alle tror på en slik teori om 'manglende progesteron-produksjon'

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Kan dette med andre ord bety at jeg aldri kan bli gravid ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Kan dette med andre ord bety at jeg aldri kan bli gravid ?

Nei, det betyr det absolutt ikke. Jeg har bare fremsatt visse teorier om dine symptomer og visse forslag til behandlingsmuligheter. Hvis dere ikke har oppnådd graviditet etter et års forsøk, kan dere søke lege. Lykke til.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...