Gå til innhold

Norsk oppskrift på bagels?


Gjest bakemester harepus

Anbefalte innlegg

Gjest bakemester harepus

Noen som har en lett oppskrift på bagels?

Dvs: runde saker m/hull i midten som kokes før de stekes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

BAGELS

25 g gjær

5 dl vann

2 ss smeltet smør

2 ss lys sirup

2 ts. salt

ca. 800 g hvetemel

vann til koking, 2 ss sukker

valmue- eller sesamfrø, karve, helkorn eller grovt salt

I stekeovn ca. 20 min. ved 225 grader varme.

Smuldre gjæren i en bolle og hell på vann. Tilsett smør, sirup og salt. Bland inn det meste av melet. Sett deigen til heving i kjøleskap i 10-12 timer. Elt den sammen og trill ut ca. 12 pølser. Form dem til store, jevne ringer og sett godt sammen i skjøten. Legg dem på bakeplate og la dem heve ca. 20 minutter.

Kok opp vann med sukker. Legg et par bagels i kjelen og gangen, og la dem koke til de flyter opp, 3-4 minutter. Legg dem på bakeplaten etterhvert. Dryss på ønsket "pynt" og stek dem som angitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2,5 dl melk

50 g smør

1 ts salt

1ss sukker

25 g gjær

1 eggehvite

ca 400 g hvetemel

1 eggeplomme

ha melk,smør,salt og sukker i en kjele.

varm det til smøret er smeltet, rør ut gjæren ved 37 grader. dekk til og la det stå i 10 min til det begynner å komme bobler på overflaten.

visp eggehviten lett i en bolle og pisk den i melkeblandingen. rør inn melet litt etter litt. ta opp deigen og rør i mer mel til den er myk og smidig. kna deigen i ca 10 min til den ikke er klissete lenger. heves i 1 time.

del deigen i ca 20 emner og trill til boller, stikk langfingeren , tvers igjennom deigballen, slik at det blir hull. snurr deigen rundt fingeren på litt melet bakebord til hullet er ca 3 cm.

heves så i 10 min på bakebordet, varm ovnen til 200 grader. kok opp rikelig med vann i en kjele. legg 3-4 bagels i vannet og kok i max 1 min. ta dem opp og la dem renne godt av.

pensles med eggeplomme og strøs med valmuefrø, sesamfrø eller grovt salt før de stekes i 15 min midt i ovnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...