Gå til innhold

Grumsete mens


Jane69

Anbefalte innlegg

Hei Dr. Moen

Jeg er 31, har vært gjennom 5 prøverørsforsøk (ICSI), hvorav 2 graviditeter. Begge endte med spontanabort ca. uke 7. Den første aborten var ’ferskt’ blod og klumper. Jeg blødde i flere uker. Den andre aborten var ’gammelt’ brunt blod og klumper, som var over på 1 uke. Etter den siste aborten har mensen vært rar. Det begynner med 2 dager med litt brun utflod. 3. dagen litt mer brun og klumpete. De neste 3-4 dagene er det lite som kommer. Har ikke spesielt vondt. Er bare litt øm. Syklusene har variert fra 27 til 35 dager, mot normalt 28. Jeg tenkte at mensen ville bli som normal igjen etter en tid. Men det er nå 8 måneder siden den siste aborten. Og jeg er litt bekymret. Er det mulig at ikke alt har kommet seg ut etter aborten? Har også vært inne på tanken om at all medisineringen i forb. med prøverør kan ha forårsaket kreft?

Jeg må vel ta kontakt med min gynekolog. Men er det i så fall noe han kan gjøre for å få mensen normal igjen? Eller er dette noe kroppen må rense opp i selv?

Vi vet at sjangsene for å klare å bli gravid på egen hånd (med dårlig sædkvalitet) er mikroskopiske, og med en grumsete livmor i tillegg er det vel helt umulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg kan dessverre ikke lese alt i ditt brev, så jeg svarer bare på dine spørsmål.

Etter så mange måneder er det lite sannsynlig at det skal ligge rester i livmoren. Iblant kan det komme sammenvoksninger inne i livmoren etter en abort, spesielt hvis man har hatt feber og samtidig har hatt utskrapning. Kreft behøver du ikke å tenke på, det gir ikke slike symptomer. Det går an å undersøke livmoren på forskjellig måte: man kan utføre ultralyd, man kan ta en prøve av slimhinnen og man kan se opp i livmoren med et kikkertlignende intsrument ('hysteroskopi'). Om man vil foreta slike undersøkelser avhenger av hvor stor mulighet det er for at du kan bli gravid 'naturlig'. Jeg synes du skal snakke med legene som har behandlet deg om det har noen hensikt. Det vil være lurt om du kan fremlegge en menstruasjonskalender med angivelse av blødningsmengden på de forskjellige dager.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...