Gå til innhold

Et morbid, men seriøst spørsmål


Gjest lille kokong

Anbefalte innlegg

Gjest lille kokong

En som hopper eller faller fra et høyt sted, f.eks Prekestolen i Rogaland på 600 m, eller som hoppet fra World trade center 11.Sept...Dør personen før han treffer bakken? Jeg har lest litt om dem som har tatt selvmord ved å hoppe fra Prekestolen, og har lurt veldig på det. Jeg håper de døde før, eller iallfall besvimte, jeg blir kvalm ved tanken på at de levde hele veien ned de 600 m. Og også dem i de bygningene i NY. Jeg håper noen kan prøve å gi meg et svar på dette. Jeg orker ikke mer mareritt om hvordan det må ha føltes for dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Singularity

De dør nok rimelig momentant ved treff, så lenge de ikke lander med føttene først etter å ha dempet fallet maksimalt med å spre seg ut for å øke luftmotstanden under fallet.

Er ingenting å dø av i selve fallet, så de lever til de treffer bakken.

Treffer de da med hodet først er det vel over før de merker at de treffer bakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cheerleader

De dør nok rimelig momentant ved treff, så lenge de ikke lander med føttene først etter å ha dempet fallet maksimalt med å spre seg ut for å øke luftmotstanden under fallet.

Er ingenting å dø av i selve fallet, så de lever til de treffer bakken.

Treffer de da med hodet først er det vel over før de merker at de treffer bakken.

Uff, det var også noe å lure på. Sing, tror du ikke de kanskje besvimer iallfall? Av sjokk?

Til lille kokong, jeg håper du får svarene du trenger, det er sikkert ikke noe særlig greit å lure sånn på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Singularity

Uff, det var også noe å lure på. Sing, tror du ikke de kanskje besvimer iallfall? Av sjokk?

Til lille kokong, jeg håper du får svarene du trenger, det er sikkert ikke noe særlig greit å lure sånn på dette.

Hvis de besvimer er vel det i så fall av psykiske årsaker - og da er det individuelt om de gjør det eller ikke.

Er nok ikke noe fysisk som skulle tilsi at de skulle besvime.

Bare tenk på fallskjermhoppere - vanlig hopping fra fly er en svært sikker sport med få ulykker - og de få som er pleier å være pga. trøbbel med å løse ut fallskjermen - ikke besvimelse under fallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cheerleader

Hvis de besvimer er vel det i så fall av psykiske årsaker - og da er det individuelt om de gjør det eller ikke.

Er nok ikke noe fysisk som skulle tilsi at de skulle besvime.

Bare tenk på fallskjermhoppere - vanlig hopping fra fly er en svært sikker sport med få ulykker - og de få som er pleier å være pga. trøbbel med å løse ut fallskjermen - ikke besvimelse under fallet.

Singularity, du har nok rett. Uff, fikk sug i magen av å tenke på det. Det minner meg om det paret som fint kledde, hun med høye hæler tilogmed, gikk til Prekestolen sammen, for et par år siden og tok selvmord ved å hoppe fra toppen. En skal jammen ha det ille da, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Singularity

Singularity, du har nok rett. Uff, fikk sug i magen av å tenke på det. Det minner meg om det paret som fint kledde, hun med høye hæler tilogmed, gikk til Prekestolen sammen, for et par år siden og tok selvmord ved å hoppe fra toppen. En skal jammen ha det ille da, vil jeg tro.

Er dessverre slikt som hender - og ofte er det en impulshandling eller en konsekvens av uheldige men forbigående omstendigheter...

Altfor mange slike tragedier :-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Med tanke på at det finnes "skydivere" som hopper i fritt fall mye høyere/lenger enn det, vil jeg anta at det ikke er normalt å dø av det. Det er selve smellen som tar livet av folk.

Jeg vil tro at det hadde vært svært få som hadde hatt en slik hobby dersom det var dødelig å falle. Men at noen kan besvime av redsel, ja, det kan vel hende. Uansett går det fryktelig fort. Jeg tror hastigheten er på omtrent 55 meter i sekundet.

Selve smellen skjer på brøkdelen av et sekund og jeg tror ikke man rekker å merke stort.

Ellers tror jeg du bør "riste av deg" slike tanker. Lettere sagt enn gjort, kanskje. Men hent deg en bok, løp en tur eller skru på TV og glan på herlig idiotiske komiserier.

God natt!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Med tanke på at det finnes "skydivere" som hopper i fritt fall mye høyere/lenger enn det, vil jeg anta at det ikke er normalt å dø av det. Det er selve smellen som tar livet av folk.

Jeg vil tro at det hadde vært svært få som hadde hatt en slik hobby dersom det var dødelig å falle. Men at noen kan besvime av redsel, ja, det kan vel hende. Uansett går det fryktelig fort. Jeg tror hastigheten er på omtrent 55 meter i sekundet.

Selve smellen skjer på brøkdelen av et sekund og jeg tror ikke man rekker å merke stort.

Ellers tror jeg du bør "riste av deg" slike tanker. Lettere sagt enn gjort, kanskje. Men hent deg en bok, løp en tur eller skru på TV og glan på herlig idiotiske komiserier.

God natt!

Mvh

Man dør selvsagt ikke av et fall i seg selv, men i noen tilfeller kan man jo komme borti veggen på det man faller fra, være seg en bygning eller et fjell, og man kan skade seg eller dø av disse skadene før man treffer bakken.

Mener å huske at en av de som falt fra WTC dultet fryktelig mye borti veggen før han nådde bakken. Om ikke han døde av det får vi håpe han ble slått besvisstløs...

Uff, ekkelt tema så tidlig på morgenkvisten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man dør selvsagt ikke av et fall i seg selv, men i noen tilfeller kan man jo komme borti veggen på det man faller fra, være seg en bygning eller et fjell, og man kan skade seg eller dø av disse skadene før man treffer bakken.

Mener å huske at en av de som falt fra WTC dultet fryktelig mye borti veggen før han nådde bakken. Om ikke han døde av det får vi håpe han ble slått besvisstløs...

Uff, ekkelt tema så tidlig på morgenkvisten!

Æsj, ja!

Kan du tenke deg å begynne å fundere på sånt klokka 2 om natta!?

Psst! Leila - er det bare et nick? Jeg kjente en gang ei jente som het Leila. Litt uvanlig navn så det er derfor jeg spør.

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æsj, ja!

Kan du tenke deg å begynne å fundere på sånt klokka 2 om natta!?

Psst! Leila - er det bare et nick? Jeg kjente en gang ei jente som het Leila. Litt uvanlig navn så det er derfor jeg spør.

:o)

Det er nok bare et nick, mitt virkelig navn er langt kjedeligere ;-)

Jeg lot meg inspirere av Princess Leia i Star Wars!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok bare et nick, mitt virkelig navn er langt kjedeligere ;-)

Jeg lot meg inspirere av Princess Leia i Star Wars!

Hehe!

Det var min første tanke også, da jeg skulle velge nick. Men, herregud! Ei voksen kjerring på (den gang) 32 kunne da ikke flyte rundt i korridolene med nicket Leia!?

:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen her nedover nevner fallskjermhopp som sammenligning. Jeg tror det blir litt feil, for når man hopper i fallskjerm gjør man det for det første frivillig. For det andre forventer man ikke å dø all den tid man har en fallskjerm! Og, man har lang trening før man hopper, hvordan man skal te seg i lufta blandt annet.

Et menneske som blir utsatt for det som sjedde i NY er for det første alvorlig sjokkskadd før det i det hele tatt hopper, og er neppe særlig rasjonell i tankegangen. For det andre som noen sa her, det vil mest sansynlig treffe bygningen, fjellet eller hva det måtte være på tur ned. Et fall fra så stor høyde med den farten, da er man død i det man treffer bygningen etc.

Og det skal noe til å puste normalt slik at man ikke besvimer rimelig kjapt under slike forhold. Pluss røykutviklingen som var rundt stedet.

Jeg tror ikke du skal tenke så mye på det, de som døde fikk en rask ende og jeg tror ikke de rakk å tenke eller føle noe særlig før de var borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cheerleader

Hei.

Med tanke på at det finnes "skydivere" som hopper i fritt fall mye høyere/lenger enn det, vil jeg anta at det ikke er normalt å dø av det. Det er selve smellen som tar livet av folk.

Jeg vil tro at det hadde vært svært få som hadde hatt en slik hobby dersom det var dødelig å falle. Men at noen kan besvime av redsel, ja, det kan vel hende. Uansett går det fryktelig fort. Jeg tror hastigheten er på omtrent 55 meter i sekundet.

Selve smellen skjer på brøkdelen av et sekund og jeg tror ikke man rekker å merke stort.

Ellers tror jeg du bør "riste av deg" slike tanker. Lettere sagt enn gjort, kanskje. Men hent deg en bok, løp en tur eller skru på TV og glan på herlig idiotiske komiserier.

God natt!

Mvh

" Uansett går det fryktelig fort. Jeg tror hastigheten er på omtrent 55 meter i sekundet"

Uff, men det blir jo cirka 11 sekunder fritt fall fra Prekestolen, som er på litt over 600 m, det.

For en uggen tråd dette er, blir helt ekkel i magen av å tenke på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...