Gå til innhold

Neontetra mister farver


virgola

Anbefalte innlegg

En av mine 10 neontetraer er nesten fri for farver og en til er blitt litt blass.

Kan de to være syke, eller er det normalt og eventuelt hva kan gjøres???

Vannet er bra og skiftet for ett par dager siden. Ikke får de mye mat heller.

Noen som aner??? Kjempeglad for svar/råd

mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være at de stresser , ene min blir blass hver gang det skjer noe ekstra i akvariet , det var forøvrig de som mistet farge først når snuppa puttet 2 bokser mat i vannet o det ble giftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neontetra kan være vár på vannskifte... De reagerer ofte på slike ting som farge på bunnsubstratet, lysstyrke, at de flyttes på etc, uten at det trenger å bety noe for hvordan helsa deres er. Hvis lyset nettopp er kommet på, kan det også være grunnen.

Vær likevel obs på om de virker utilpass, da de lett kan få neonsyken, som medfører at de dør uten at det nødvendigvis er mulig å forklare det. (Neonsyken har ingen typiske kjennetegn)

Skulle det skjære seg sånn at du mister de, anbefaler jeg deg å heller kjøpe Kardinalneon; som er atskillig mer robuste fisker, de er flottere og sterkere i fargen (mangler det hvite partiet), spesielt om de har mørkt bunnsubstrat, og de er immune mot neonsyken. Har du først hatt neonsyke i karet ditt, vil smitten forbli der, slik at framtidige neontetraer blir utsatt for den.

Sannsynligvis er det ikke noe å bekymre seg for.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får nesten avvente og sjå. Det kan godt ha med stress å gjere, slik som puh seier. Dersom det er neonsjuke i karet så har dei andre blitt smitta alt. Men du får sjå korleis det går med dei.

Sven går for å slå opp om neonsjuke no...

Dette står det (i den einaste boka vi hadde for handa p.t.):

"Neonsjuka: förorsakas av ett spordjur som tillhör släktet plistophora, drabbar laxkarpar och karpfiskar. Sjukdomen visar sig vanligen först som en vit pigmentlös fläck på fiskens sida. Så småningom växer fläckarna och blir flera tills den täcker stora delar av kroppen. Färgerna bleknar och de drabbade fiskarna blir utmärglade och rör sig ryckigt. Cystor bildas i musklarna och de inre organen. Fisken dör. Det är svårt att bekämpa sjukdomar som orsakas av sporozoer. Fisken ska helst isoleras och behandlas med medicin. Det är viktig att man iakttar god hygien. En medicin man användt är malakitgrönt i form av ett bad, och man kan också använda medlet för att hejda en epidemi i akvariet." [Det levande akvariet ; ISBN 91-34-48840-5]

Vi har dessverre inga oppskrift på dette, men du veit jo ikkje om du har neonsjuke enda heller, da. Sven syns ikkje det verkar som neonsjuke, men trur helst på stress. Det er ingen idé å stresse unödig mtp sjukdom og remedier... ;-)

Når det er sagt så kan du jo godt gå til zoo-butikken og höyre om det har kome noko nytt på marknaden, det skal visst finnast gode universalmiddel, helst da mot hudsjukdomar. Ser du noko til små kvite prikkar, eller er fisken berre blitt blass og fargelaus? Forövrig er Sven samd med Poetica om kardinaltetraen, den er finare. (Det syns eg også ;-) Den er også meir robust, men vanskelegare å få til å gyte i akvariet - dersom du önsker det. (Har vel skrive eit innlegg om det för, forresten...)

Lykke til med fisken frå Sven og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Korleis gikk det forresten da du reiste vekk her i byrjinga av månaden? Slo du av lyset over akvariet, stod det på, eller kjöpte du timer?

Eg trudde faktisk eg svarte på det innlegget, men eg ser (av eit raskt lite sök i forum) at eg tydelegvis ikkje gjorde det likevel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...