Gå til innhold

Kjøre på lykke og fromme rundt i Frankrike med barn i bilen?


flisa

Anbefalte innlegg

Noen som har gjort det? har så lyst til å stoppe der det er pent, sove der det er billig, -spise, drikke, ha god tid, og altså få besøke det landet jeg alltid har drømt om, nemlig Frankrike. Ungene har så klart lyst til å fly, for det har de ikke gjort før, -men jeg syns det måtte være artigere å kunne "styre ferden" selv.

Noen som har reist sånn i Europa? Våre unger er 5 og snart 11.

Tenkte på Bed & Breakfast etc. som standard for overnatting. En sveip innom Paris, bare for å ha vært der etc.

Enten nå i sommerferien, eller kanskje også i ungenes Høstferie, -det er da vel enda varmt der da?

Ville bare høre om noen har gjort noe lignende, og høre om hva en må passe på etc. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har gjort det, men tok fly til Nice, og leide bil derfra.

Ville valgt meg ut et mindre område, slik at det ikke ble så lange etapper i bilen. Å kjøre gjennom hele Tyskland og Frankrike og "svippe innom Paris" osv høres ut som for mye tid i bilen for meg, og dessuten veldig varmt. Har dere aircondition i bilen? Hvis ikke er det en god grunn til å leie bil (de fleste leiebilene har aircondition).

Vi fant hyggelige og rimelige steder å bo. Hadde bestilt første og siste natten (ikke så langt fra flyplassen) slik at det var i orden, ellers tok vi ting på sparket.

Bensin, ferge, bompenger nedover motoreiene osv er såpass dyrt, samt at vi ønsket ikke å bruke så stor del av ferien på motorveiene, så vi fant ut at det ikke ble så vedig mye dyrere med fly og leiebil enn å kjøre egen bil. (vi lette litt rundt etter rimelige flybiletter og gode priser på leiebil).

Paris ville jeg tatt som en egen tur, bestill charter så får du det ganske rimelig. Bil i Paris er ikke gøy, sjansen for å få en stor bulk er stor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest retvizan

Jeg vil være med! Min store drøm er tre ukers ferie i Frankrike under Tour de France. Dere legger selvfølgelig opp turen sånn at dere får følge hver eneste etappe. Tenk så gøy for ungene! Før rittet så kjører hele PR karavanen og deler ut effekter og grønne hender til å vinke med. Unga liker sånt no' vettu. Jeg kan godt sitte på hengerfestet, girstanga, takgrinda...hvor som helst bare jeg FÅR VÆRE MED!!!!

JA?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har gjort det, men tok fly til Nice, og leide bil derfra.

Ville valgt meg ut et mindre område, slik at det ikke ble så lange etapper i bilen. Å kjøre gjennom hele Tyskland og Frankrike og "svippe innom Paris" osv høres ut som for mye tid i bilen for meg, og dessuten veldig varmt. Har dere aircondition i bilen? Hvis ikke er det en god grunn til å leie bil (de fleste leiebilene har aircondition).

Vi fant hyggelige og rimelige steder å bo. Hadde bestilt første og siste natten (ikke så langt fra flyplassen) slik at det var i orden, ellers tok vi ting på sparket.

Bensin, ferge, bompenger nedover motoreiene osv er såpass dyrt, samt at vi ønsket ikke å bruke så stor del av ferien på motorveiene, så vi fant ut at det ikke ble så vedig mye dyrere med fly og leiebil enn å kjøre egen bil. (vi lette litt rundt etter rimelige flybiletter og gode priser på leiebil).

Paris ville jeg tatt som en egen tur, bestill charter så får du det ganske rimelig. Bil i Paris er ikke gøy, sjansen for å få en stor bulk er stor!

Takk for tipset! :-)

Nei, bil i Paris er utelukket - så for oss at vi "parkerte" bilen i en liten soveby og tok noe tog-greier inn.

Hmmm, ja kanskje vi skal se på både fly og bil. Vi hadde tenkt oss Nordmandie - så det er jo ikke så langt som dere var da! :-)

Skal lete mer på nettet jeg, det verste er at vi bare kan engelsk....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil være med! Min store drøm er tre ukers ferie i Frankrike under Tour de France. Dere legger selvfølgelig opp turen sånn at dere får følge hver eneste etappe. Tenk så gøy for ungene! Før rittet så kjører hele PR karavanen og deler ut effekter og grønne hender til å vinke med. Unga liker sånt no' vettu. Jeg kan godt sitte på hengerfestet, girstanga, takgrinda...hvor som helst bare jeg FÅR VÆRE MED!!!!

JA?

No! :-0

Vi trenger ikke idrett ellers, så i alle fall ikke i ferien *PJUUUK*!

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest deilig ferie

For tre år siden kjørte vi rundt i sør-frankrike (grensen mot Spania, og litt inn i Spania). Vi hadde tre uker, tok fly til Paris først, var der en langhelg, og så fly videre sørover. Fikk rimelige biletter, så det ble ikke så dyrt.

Leide bil og kjørte rundt i to og en halv uke før vi fløy hjem. Super ferie for oss og ungene. Hadde bestilt hotell i Paris og ved flyplassen før vi dro. Bode privat og på rimelige hoteller og pensjonater resten av tiden.

Anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lex Lea

Takk for tipset! :-)

Nei, bil i Paris er utelukket - så for oss at vi "parkerte" bilen i en liten soveby og tok noe tog-greier inn.

Hmmm, ja kanskje vi skal se på både fly og bil. Vi hadde tenkt oss Nordmandie - så det er jo ikke så langt som dere var da! :-)

Skal lete mer på nettet jeg, det verste er at vi bare kan engelsk....

Jeg har så vidt vært i frankrike, og mitt råd er: lær fransk! Jeg trodde faktisk at min generasjon franskmenn kunne engelsk, men så er ikke tilfelle. De smiler pent og velvillig, men skjønner nada. Og 3 uker med sånt blir litt slitsomt. Jeg skal helt klart tilbake dit, men da med litt mer ordforråd i bagasjen.

Ellers høres det ut som en fantastisk ferie!

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har så vidt vært i frankrike, og mitt råd er: lær fransk! Jeg trodde faktisk at min generasjon franskmenn kunne engelsk, men så er ikke tilfelle. De smiler pent og velvillig, men skjønner nada. Og 3 uker med sånt blir litt slitsomt. Jeg skal helt klart tilbake dit, men da med litt mer ordforråd i bagasjen.

Ellers høres det ut som en fantastisk ferie!

God tur!

Takk, - ja jeg kommer vel ikke så langt med:

"gutten er i huset", "blomsten er i vasen" og Vil du elske med meg i natt, elsking`? :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker flytende fransk og kan fungere som barnevakt når du og gemalen skal ut på kvelden for å drikke billig vin og spise god mat mens dere filosoferer på et høyt nivå.

Dere vil knapt merke Benjamin og Jacob - de er så snille atte. *S*...det eneste er at de "krever" en pause eller to på lange biletapper.

Kanskje vi sees i Frankrike likevel...når skal dere dit??...*S*

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, - ja jeg kommer vel ikke så langt med:

"gutten er i huset", "blomsten er i vasen" og Vil du elske med meg i natt, elsking`? :-)

Det viktigste er at du ihvertfall starter med et forsøk på en fransk frase (god dag, min herre / min dame, takk, jeg vil gjerne ha osv), og så får man heller gå over til en salig blanding av engelsk, tysk, fransk, norsk og fingerspråk/kroppsspråk. Begynner man på engelsk, har man allerede fornærmet dem, og de er lite villige til å forsøke. Har du vist et forsøk, og de ser at du faktisk er dårligere i fransk enn de er i engelsk, er de fleste mye mer hjelpsomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest retvizan

Jeg snakker flytende fransk og kan fungere som barnevakt når du og gemalen skal ut på kvelden for å drikke billig vin og spise god mat mens dere filosoferer på et høyt nivå.

Dere vil knapt merke Benjamin og Jacob - de er så snille atte. *S*...det eneste er at de "krever" en pause eller to på lange biletapper.

Kanskje vi sees i Frankrike likevel...når skal dere dit??...*S*

mvh

*HYYYYL*

Ikke hør på den kjerringa, flisa, hører du?!! Jeg forlanger ikke å ha unger med meg som trenger pauser og forresten snakker jeg også fransk!

Jalabert escartin jean paul timbre je taime merde peloton au de vie ce la vie sartre!

Sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg snakker flytende fransk og kan fungere som barnevakt når du og gemalen skal ut på kvelden for å drikke billig vin og spise god mat mens dere filosoferer på et høyt nivå.

Dere vil knapt merke Benjamin og Jacob - de er så snille atte. *S*...det eneste er at de "krever" en pause eller to på lange biletapper.

Kanskje vi sees i Frankrike likevel...når skal dere dit??...*S*

mvh

Du, de har ikke solgt nabohuset enda.....:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Rusle

Det har vi gjort, men ikke i Frankrike. Begge turene var helt fantastiske.

Vi planlagte i det grove hvor vi skulle kjøre, ellers tok vi alt på sparket.

Vær tidlig(ikke senere enn kl 18-19) ute med å hyre overnatting. Bestill heller ikke overnatting på forhånd. Det blir det bare stress av.

Kjør av hovedveiene til små byer. Der er det ofte lettere å finne overnatting + at det er billigere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*HYYYYL*

Ikke hør på den kjerringa, flisa, hører du?!! Jeg forlanger ikke å ha unger med meg som trenger pauser og forresten snakker jeg også fransk!

Jalabert escartin jean paul timbre je taime merde peloton au de vie ce la vie sartre!

Sånn.

Vi kan ta det på sms! hehe

Jeg skriver; Retvizan; nå sitter vi og skal bestille 2 pizzabiter til ungene med BRUS og svære biff-middager til gubben og meg med VIN til, - hva blir det da - lydskrift takk! *s*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest retvizan

Vi kan ta det på sms! hehe

Jeg skriver; Retvizan; nå sitter vi og skal bestille 2 pizzabiter til ungene med BRUS og svære biff-middager til gubben og meg med VIN til, - hva blir det da - lydskrift takk! *s*

Hvis vi er i Frankrike så nøyer jeg meg med hva som helst! Kan til og med vaske opp. Eller ta med ungene på båttur kanskje? ;-)

Nå skal jeg på fotballkamp, hi hi.

*finpusser fransken*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, de har ikke solgt nabohuset enda.....:-)

Ang. huset uti huttiheiti..

Var det for å sikre seg barnevakt...eller for å være snill mot en voksende familie?....

Vi trenger riktignok flere rom, men så var det det at vi gjerne vil ha gjester som finner frem også...

Når ikke engang vi finner frem til huset til visning....tjaa....hehehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. huset uti huttiheiti..

Var det for å sikre seg barnevakt...eller for å være snill mot en voksende familie?....

Vi trenger riktignok flere rom, men så var det det at vi gjerne vil ha gjester som finner frem også...

Når ikke engang vi finner frem til huset til visning....tjaa....hehehe

Sier mer om deg enn om plasseringen! :-)

Det er ENKELT å finne fram - så det så!

Jeg tenkte nå mest på en voksende familie og et sted hvor det er flott å bo med unger. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier mer om deg enn om plasseringen! :-)

Det er ENKELT å finne fram - så det så!

Jeg tenkte nå mest på en voksende familie og et sted hvor det er flott å bo med unger. :-)

Nuvel, enkelt og enkelt. Vet at det er en eller annen her inne som kan bekrefte at det ikke alltid er så enkelt å finne frem...Var det ikke Raglan som har vært hos deg, tro?

Kanskje vi skal ta turen neste gang det er passe kjørevær. I går var vi på Grebbestad (Tanum Strand) i Sverige fordi været var så vått....*S*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste er at du ihvertfall starter med et forsøk på en fransk frase (god dag, min herre / min dame, takk, jeg vil gjerne ha osv), og så får man heller gå over til en salig blanding av engelsk, tysk, fransk, norsk og fingerspråk/kroppsspråk. Begynner man på engelsk, har man allerede fornærmet dem, og de er lite villige til å forsøke. Har du vist et forsøk, og de ser at du faktisk er dårligere i fransk enn de er i engelsk, er de fleste mye mer hjelpsomme.

Må bare komme med en søt historie angående det å reise rundt i Frankrike med bare noen innøvde franske fraser.

Eksen min var sånn cirka 193 høy, hadde sjegg på den tiden og klarte seg utmerket med følgende åpningsfrase da han kjørte rundt med sin 2CV (med norske skilter) på kryss og tvers av Frankrike:

Je suis norvégienne, jeg ne parle ne pas francais, parlez-vous anglais ou Allemagne?

Som blir på norsk: Jeg er norsk (hunnkjønn), jeg ikke snakker ikke fransk, snakker du engelsk eller Tyskland?

Det resulterte i latter og smil og han fikk DEN servicen, og de snakket så godt engelsk eller tysk de kunne.

I tillegg kunne kan jo høflighetsfraser som, Merci (takk), S'il vous plait (vær så snill), Une grande bierre (en stor øl) osv...

Og når det gjelder bilkjøring i Paris: Etter noen hasardiøse filbytter med 2CV'en med norske skilter, la de ellers så rompeglade franske bilene seg i trygg avstand bak ham, og det gikk så greit å kjøre i Paris at. Bulker ble det allikevel, men det var når han sto parkert.

Kjøp en lommeparlør! Det klarte jeg meg fint med da jeg var i Spania og jeg kunne ikke noe spansk på forhånd. OG pass på å få frem at du er norsk og ikke engelsk. Franskmenn hater engelskmenn som ikke prøver seg på fransk, og de hører definitivt ikke forskjell på en nordmann og en engelskmann som snakker engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...