Gå til innhold

Betalingsoppfordring fra inkassobyrå


Gjest (ikke undertegnet)

Anbefalte innlegg

Gjest (ikke undertegnet)

Hvor mye kan de utenrettslige kostnadene være på max? Opereres det med forskjellige satser her? Eg har nemlig brev fra to inkassobyråer hvor det ene krever 52 kroner av et beløp på 500(kravet er ugyldig, orginalregningen er betalt til ret tid). Og det andre byrået krever 1000 kroner for et krav på 3000 kroner.

Hva er riktig her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gebyret/salæret det koster å bli sent over til inkasso er kr 520,-. Det er lovlig å fordoble dette, dersom det etter fjorten dager ikke er kommet oppgjør fra skyldner (=deg). Derfor blir det dobbelt så dyrt for deg om du får en regning fra et inkassobyrå, og ikke betaler innen to uker.

Pr t er rettssalæret i Norge på 520,- kroner. Purregebyrer som vanlige firmaer har lov til å ta, er en tiendedel av det til enhver tids gjeldende rettssalær, altså 52,- kroner.

Renter og salær inkassobyråene krever, bygger på den _opprinnelige_ regningens beløp. Det er utifra den størrelsen på inkassobyråets krav beregnes. Skalaen har jeg dessverre ikke i hodet, og ikke tall tilgjengelig her jeg sitter nå. Det kan være forklaringen på at du har fått tusen kroner påløpt på den regningen som var på 3000,-kr. Altså dobbelt rettssalær pga beløpets størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...