Gå til innhold

Hvordan unngå arr etter et kutt?


Gjest Cilla85

Anbefalte innlegg

Gjest Cilla85

Hei!

Jeg er en jente på 17 år. Jeg har nettopp fått et sår etter at jeg klarte og snitte huden på magen med en kniv. Jeg viser ofte magen min, for jeg har også en tatovering der. Har du noen tips på hva jeg kan gjøre for å unngå arr? Hvis ikke, utfører en hudlege operasjon for å fjerne, eller må det være veldig skjemmende? Såret er langt og ikke dypt, bare et snitt i huden. Håper på et raskt svar, siden et arr blir dannet ganske fort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest be legen se på det

Nå vet jeg jo lite om hva slags sår det er snakk om, men:

hvis du kommer deg til legen og får renset såret godt, og tapet det pent igjen (sydd noen sting hvis det er nødvendig), reduseres sjansen for arr betraktelig.

Kommer det bakterier i såret, er sjansene for at det blr et stygt arr mye større. Det samme gjelder hvis det spriker / ikke blir lukket skikkelig.

Såret og det nye arret bør beskyttes 100% mot sol. Arr som utsettes for sol det første halvannet året (noen sier enda lenger), har mye større sjanse fpr å bli misfarget for alltid (at det enten blir hvitt eller får veldig mørk pigmentering). Så dekk det til med klær / plaster osv nå, og sunblock hvis du må være litt i solen.

Legg inn spørsmålet på plastikkirurgi-forum, der kan de slike ting.

Men som sagt, hvis det bør renses og / eller lukkes, gå til legen NÅ (/blir mindre vellykket for hver time som går, da gror såret med bakterier inni, og lukker seg feil).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet at folk som har fått operert brystene sine f.eks, ikke skal utsette dem for sol i seks måneder etterpå. Det er for å unngå arr...! Derfor antar jeg at du kanskje bør unngå å få sol på såret før det er helt og holdent grodd. Ikke den beste årstiden for deg å få et sånt sår, altså, nå som sommeren står for døra...!

Ellers er det som kalles "gro-kjøtt" litt avhengig av hva slags hud du har, og om du har godt grokjøtt fra naturens side. Har du lett for å få arr ellers ? Eller er det sjelden du får det? Noen får arr etter alt, også myggestikk, mens andre tåler mer før det skapes arr. Jeg har hendene fulle av katteklor, siden jeg hadde katt for noen år siden. Jeg får arr av alt. Men det er som sagt forskjellig fra person til person. Det sies at hudens evne til å leges uten å danne arr gjerne er arvelig. Så se deg rundt i familien, og hør med mor og far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes plaster på apoteket som er laget for å unngå arr.Jeg tror det er en slags "gele-plaster" .. iallefall skal det sørge for våt sårheling.Verdt et forsøk!'

Hold dessuten kantene sammenteipet i 1 mnd,og hold arret unna sola i 1-2 år alt etter hvor ille det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...