tie Skrevet 21. mai 2002 Del Skrevet 21. mai 2002 Vår gutt på 2 1/2 år har astma, har tatt lungefunksjonstest som påviste lett/moderat "motstand" (?). Han er godt regulert med Flutide 50 mikrogr./dose morgen og kveld, og det har vært _svært_ få anfall siden han begynte med dette rett før jul. Han får ett puff morgen og kveld på babyhaler til vanlig, to puff opptrappende. I tillegg har han jo Ventoline ved behov inntil 10 ggr. daglig, evt. fast 4 ggr. daglig ved mye symptomer. Nå de siste ukene har han seigt slim som ikke har blir løsere og han virker ofte litt anstrengt i pusten. I tillegg har han hatt flere relativt lette anfall, og han responderer godt på 1-2 puff Ventoline gitt 1-3 ggr. Da er det som regel over. Men jeg synes likevel at han store deler av dagen nå de siste ukene er hektisk i pusten og ser at han har endel inndragninger. Han hoster også mer, men ikke veldig mye. Han har hostet mere før *s* Han har gjerne noen runder i løpet av natta, og litt om morgenen og dagen. Svetter raskt ved aktivitet gjør han også nå. Tidligere ved f.eks. forkjølelser etc., har vi fått den tette perioden mye raskere under kontroll synes jeg. Dessuten har det seige slimet som høres ut som ligger ned i lungene og helt opp i halsen, raskere blitt til løst slim. I og med at han har en god del matvareallergier (melk, hvete, egg, soya, nøtter, peanøtter og sitrus) er jo tanken til stede i forhold til at han har utviklet pollenallergi. Han renner litt fra øynene og nese når vi er ute. Men burde vi ikke allikevel ha fått bedre kontroll med tettheten hans? Eller har vi bare vært heldige før som har fått det til i løpet av dager? Anfallene er som sagt små og uskyldige, men det er jo litt slitsomt for ham allikevel. Barnehagen har akkurat hatt undervisning med fysioterapeut, så de er kjempekjappe til å ta signalene hans, så det er jo positivt, men jeg synes det er dumt at han fortsetter å slime og bli tett. Det er altså egentlig ganske uskyldig det jeg forklarer her, det er ikke mye slim, og anfallene er lette, men vi er altså ikke vant til at han går sånn over en for oss såpass lang periode. Han skal også i narkose i neste uke, vil dette muligens bli avlyst hvis han fortsatt er slimete og litt småtett? Vet noen hvordan rutinene er på sånt? Dette ble langt, det har en tendens til det når en bekymret mor først begynner ;o). Håper noen kan svare meg! Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54778-astma-anfall-og-pollen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 For å ta det nestsiste først - dere må kontakte sykehuset hvor han skal legges inn og forklare situasjonen. Der vil dere få nærmere beskjed. Be om å få snakke med narkoselegen ( en av dem), det er viktig at dere snakker med rett person. At du skriver langt om ditt barn og dets astmaproblemer er helt ok. Hadde vært mye værre om dere ikke hadde snakket i det hele tatt. I mange tilfelle er det mye bedre å si for mye enn for lite, nemlig. Det høres ut som om han er inne i et astmaanfall, hvor inhalasjonssteroidene skal dobles i en periode. Men her ville jeg ha snakket med legen hans først, i og med at dette er ganske nytt for dere. Etter hvert blir dere trygge på hans signaler, og da går det mye bedre. Det er også veldig bra at barnehagen tar fatt i dette, da ser barna på dette som en naturlig del av hverdagen, og livet går sin gang. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54778-astma-anfall-og-pollen/#findComment-225170 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Thor-Øistein Endsjø, barnelege Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 tie. Du har allerede fått et godt svar, men noe kommentarer fra meg også. Så mye bjørkepollen det har vært iår er det på ingen måte usansynlig at han kan ha utviklet en allergi også. Men et slikt forværrelses- bilde du beskriver, kan også være infeksjonsbetinget. Det korte og det lange på dette blir jo at barnelegen som styrer hans medisiner osv. bør ta en titt på han ganske snart, og spesielt når han skal i narkose nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54778-astma-anfall-og-pollen/#findComment-226028 Del på andre sider Flere delingsvalg…
tomatos Skrevet 24. mai 2002 Del Skrevet 24. mai 2002 tie riktig god bedring til deg & sønnen din. jeg håper at dere kommer dere snart da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54778-astma-anfall-og-pollen/#findComment-227305 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.