Gå til innhold

Lage tabell i database...


kie

Anbefalte innlegg

Ok - nå sliter jeg litt her...

Jeg har lyst til å lage en chat-funksjon i forumet mitt, men da må jeg lage en tabell i databasen (?).

Hvordan i huleste gjør man det??

Vet ikke om dette sier dere noe, det er visst tabellen som skal lages elle noe sånt:

#

# Table structure for table `shoutbox`

#

DROP TABLE IF EXISTS shoutbox;

CREATE TABLE shoutbox (

id int(11) NOT NULL auto_increment,

name varchar(30) NOT NULL default '',

shout varchar(255) NOT NULL default '',

url varchar(100) NOT NULL default '',

timestamp int(10) unsigned NOT NULL default '0',

ipaddress text NOT NULL,

PRIMARY KEY (id)

) TYPE=MyISAM;

(vil ha chat! jeg vil, jeg vil jeg vil! *hopper opp og ned*)

:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan gjøre det enkelt om du lager en .php-fil som fyrer av disse to sql-setningene..

Dette burde gjøre susen?

http://www.nofriends.no/mysql.phps

[?php

$link = mysql_connect("mysql_server", "mysql_user", "mysql_password")

or die("Could not connect");

mysql_query (" DROP TABLE IF EXISTS shoutbox; ");

mysql_query ( "CREATE TABLE shoutbox ( id int(11) NOT NULL auto_increment, name varchar(30) NOT NULL default '', shout varchar(255) NOT NULL default '', url varchar(100) NOT NULL default '', timestamp int(10) unsigned NOT NULL default '0', ipaddress text NOT NULL, PRIMARY KEY (id) ) TYPE=MyISAM;");

mysql_close();

?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjøre det enkelt om du lager en .php-fil som fyrer av disse to sql-setningene..

Dette burde gjøre susen?

http://www.nofriends.no/mysql.phps

[?php

$link = mysql_connect("mysql_server", "mysql_user", "mysql_password")

or die("Could not connect");

mysql_query (" DROP TABLE IF EXISTS shoutbox; ");

mysql_query ( "CREATE TABLE shoutbox ( id int(11) NOT NULL auto_increment, name varchar(30) NOT NULL default '', shout varchar(255) NOT NULL default '', url varchar(100) NOT NULL default '', timestamp int(10) unsigned NOT NULL default '0', ipaddress text NOT NULL, PRIMARY KEY (id) ) TYPE=MyISAM;");

mysql_close();

?]

Så hvis jeg klipper og limer det du skrev i innlegget her i f.eks. notepad (forandrer password o.l.) og kaller den shoutbox.php eller no' sånt og laster det opp går det greit?

Eller er jeg helt på bærtur her nå?

Tusen takk for svar, forresten :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvis jeg klipper og limer det du skrev i innlegget her i f.eks. notepad (forandrer password o.l.) og kaller den shoutbox.php eller no' sånt og laster det opp går det greit?

Eller er jeg helt på bærtur her nå?

Tusen takk for svar, forresten :-)

Du ville nok ikke finne noen bær nei.

Det bør i praksis fungere det du foreslår..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ville nok ikke finne noen bær nei.

Det bør i praksis fungere det du foreslår..

Hm...

Nå har jeg prøvd det, men det ser ikke ut til at det dukker opp noen tabell i mysql databasen...

Jeg har prøvd å hake av sånn at jeg får 755 i "file attributes", men det hjalp ikke det heller.

*klør meg i hodet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm...

Nå har jeg prøvd det, men det ser ikke ut til at det dukker opp noen tabell i mysql databasen...

Jeg har prøvd å hake av sånn at jeg får 755 i "file attributes", men det hjalp ikke det heller.

*klør meg i hodet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...