Gå til innhold

p-piller?? Dr Mette


helle

Anbefalte innlegg

Hei.

jeg vil og skal begynne med p-piller, men hva skal jeg velge??

jeg har lest at trionetta er en pille som forstørrer brystene dine litt og det har jeg ikke noe imot-men jeg har hørt at p-pillen diane depmer kviser og uren hud som jeg er plaget av!

hva skal jeg velge??

det er ingen i familien min som har hatt blodpropp eller kreft så jeg tror nok at jeg er utenfor faresonen,men jeg har hatt epelipsi og jeg har psoriasis, har det noe å si??

please svar meg det er veldig viktig for meg!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Svar til helle

Effekten på brystet er at de kan bli spente og ømme, men de vokser neppe noe særlig hos jenter som er utvokst fra før. Effekten på brystet er forårsaket av østrogen og mengden av dette er likt i alle p-piller på markedet. Diane har den beste effekt på kviser. Ellers er det ikke stor forskjell på dagens piller. De såkalte 3-fase piller som Trionetta, Trinordiol og Synfase har litt mindre hormon og kanskje litt mindre bivirkning, men kan gi litt mer blødningsproblem enn monofase som Diane, Marvelon, Microgynon og Follimin. Med monofasepiller kan man lettere endre på syklus og selv bestemme når man får blødning. Hvis du bruker epilipesi-medisin bør du nevne det for legen.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...