Gå til innhold

Vil starte enkeltmannsforetak


tiliti

Anbefalte innlegg

For n'te gang har jeg brukt timesvis og mye krefter på å redde pc for venner.Ser ikke ut til at de har anstendighet til å betale denne gangen heller,så nå vil jeg starte enkeltmannsforetak.

Hva gjør jeg?

Har hørt at jeg ikke trenger stå i foretaksregisteret så lenge jeg står i enhetsregisteret..

Hva med moms? Er det et register for slikt også?

Noe annet jeg trenger gjøre bortsett fra å stå i enhetsregisteret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enkellt og greit det der etter du har sendt inn og blitt godkjent som enkeltmannsforetak i enhetsregisteret i Brønnøysund.

Moms trenger du ikkje betale før du har passert 30000.- i omsetning, sjekk hvilke varer/tjenester somer momsbelagt.

Du trenger selvfølgelig ett nummerert faktureringsprogram, og om du kan/gidder å kjøre det ut sjøl så er det helt ok !

Eg har personlig valgt å få oppdrag utført av ett regnskaps kontor, slik att du slipper oppfølging med purringer osv. eventuellt regnskapet og selvangivelse mm.

Lykke til !

Det er ikkje så vanskelig som en kan tro, om du ikkje lider av skjemaskrekk da !?

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Enig med Geir under her. Du kan klare deg med enklere midler og mindre papir hvis du holder deg unna varesalg. Snakk med ligningskontoret og fortell hvor mye du skal tjene pr mnd. Der får du brosjyrer og råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kludrik

Tror du virkelig vennene vil begynne å betale for dette? Det tror/vet jeg at de ikke vil.... Så kanskje du skulle sondere terenget først, før du starter foretak.

De utnytter deg jo på det groveste og den eneste måten å få slutt på dette er å si nei. Eller som du gjør, starte foretak :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig vennene vil begynne å betale for dette? Det tror/vet jeg at de ikke vil.... Så kanskje du skulle sondere terenget først, før du starter foretak.

De utnytter deg jo på det groveste og den eneste måten å få slutt på dette er å si nei. Eller som du gjør, starte foretak :o)

Nåja,venner er forsåvidt ok å gjøre tjenester for.Verre med slektninger.De burde sannelig vise litt hensyn.

Når billigste formen for pc-hjelp her i byen koster 650 kroner timen tror jeg jeg kan komme noen vei med å ta 2-300 kroner timen,eller mindre om så skulle være.

Det blir uansett bare en "fritids-syssel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...