Gjest Hypokonder? Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 Kan en halsvondt være behandlingskrevende selv om man ikke har feber? Jeg har nå smerter når jeg svelger (og beveger bakre del tunga) og hovne kjertler under kjevebenet. Og så er det litt sånn hovent, ikke mest selve mandlene, men framfor mandlene (den ene mandelen ser jeg ikke fordi det er sånn hovent og "noe" som stikker lit ut og gjør vondt. Pussproppene som var på den synlige mandelen er borte nå, men nå er det mer vondt. Jeg har ikke feber, trur jeg.. Bare kanskje på kveldene, jeg veit ikke, men på kveldene har jeg hatt litt sånn frostanfalllignende greier. Er ok, ellers, bare litt vodnt i hodet. Det her har vart i hm,...ca 5 dager trur jeg. Så det jeg lurer på: Kommer det til å gå over av seg selv? Er det noe farlig, man hører jo om så mye..? Vil helst unngå hjernehinnebetennelser, nefritter og betennelse på hjerteklaffene.. Er det ok å bare vente og se det an? Noe spesielt jeg skal være obs på? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54845-halsvondt-lege/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob Skrevet 23. mai 2002 Del Skrevet 23. mai 2002 De fleste halsinfeksjoner forårsakes av virus. De går over etter en stund (kan variere fra få dager til et par uker) av seg selv, og vi har små muligheter til å påvirke utviklingen, bortsett fra en direkte demning av symptomer f. eks. med smertestillende. En liten andel av disse infeksjoner er forårsaket av bakterier som kan behandles med antibiotika. De vanligste er streptokokker, mer sjelden andre bakterier. Puspropper tyder kanskje på bakterier, men det er ganske vanlig at man får noe feber og litt generelle symptomer også Ellers kan det være svært vanskelig å skille virus og bakterie-forårsaket sykdom på grunnlag av de kliniske symptomene. Det kan være lurt å ta en halsprøve og dyrke på bakterier, du får svar i løpet av et par dager. Jeg tror ikke du gjør så fryktelig mye galt hvis du ser det an, forutsatt at du ikke har mer plager enn det du beskriver. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54845-halsvondt-lege/#findComment-225605 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vi22 Skrevet 25. mai 2002 Del Skrevet 25. mai 2002 De fleste halsinfeksjoner forårsakes av virus. De går over etter en stund (kan variere fra få dager til et par uker) av seg selv, og vi har små muligheter til å påvirke utviklingen, bortsett fra en direkte demning av symptomer f. eks. med smertestillende. En liten andel av disse infeksjoner er forårsaket av bakterier som kan behandles med antibiotika. De vanligste er streptokokker, mer sjelden andre bakterier. Puspropper tyder kanskje på bakterier, men det er ganske vanlig at man får noe feber og litt generelle symptomer også Ellers kan det være svært vanskelig å skille virus og bakterie-forårsaket sykdom på grunnlag av de kliniske symptomene. Det kan være lurt å ta en halsprøve og dyrke på bakterier, du får svar i løpet av et par dager. Jeg tror ikke du gjør så fryktelig mye galt hvis du ser det an, forutsatt at du ikke har mer plager enn det du beskriver. Vennlig hilsen Hei.., dro til lege likevel, og merkelig nok kom jeg ut med diagnose mononukleose. Er vel heldig da, som får den uten mer symptomer, selv om halsen er ille nok.. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54845-halsvondt-lege/#findComment-227926 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.