Gå til innhold

Hva er det som skjer?


Gjest lurer fælt

Anbefalte innlegg

Gjest lurer fælt

Hadde en Missed Abortion i mai i år, i uke 9. Er nå gravid igjen i uke 7. Jeg er begge gangene blitt gravid med prøverør (ICSI).

Skulle på en tidlig UL nå på fredag, og skulle da være 6+0. Fikke en tidlig UL p.g.a. det som skjedde sist. Men når vi kom på UL, så sa de at de så en fostersekk (plommesekk), men de kunne ikke se om det var noe inni der. Fikk beskjed om å komme igjen neste fredag, og at dette så meget rart ut. Dette gikk mest sannsynlig galt, men jeg fikk håpe på det beste.

Er så fortvilet, lurer på hvorfor det skal gå galt nå igjen. Er det bare uflaks, eller er det noe galt med oss? Tør jeg prøve på et nytt forsøk, eller hva skal jeg gjøre? Må jeg gjennom en utskraping igjen? Og hvis det ikke er noe håp, hvorfor kunne de ikke sendt meg til utskraping med en gang nå på fredag? Det sliter så veldig å gå slik å vente.

Håper jordmor kan svare meg på det jeg lurer på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Det er forståelig at du lurer mye. Det er viktig å huske på at det ikke alltid er så lett med graviditeter ( enten normalt oppstått eller IVF (eks. ICSI)). Det kan bli spontanaborter (i ulike former ) og dette forekommer i en rel. stor prosent dessværre. Så en viss usikkerhet den förste tiden vil det nok alltid være og dette må man pröve å leve med og forsone seg med. I din situasjon er det jo naturligvis ekstra belastende at dere har så vanskelig å få barn og at dere har hatt en spontanabort.

Den situasjonen du nå beskriver er etter mitt syn ikke avklart og derfor skal du ikke gi opp ennå. Det er en helt riktig vurdering du gjör ; om legen var sikker på at det var abort ved siste besök ville han sagt det. Det er nemlig litt varierende hvordan det ser ut i uke 6+0 ( selv om man vet eksakt tid for befruktning og implantering (ICSI). Dette er veldig tidlig og man kan ofte se fosteranlegg men ikke alltid at det pulserer i det. Så jeg tror de fleste vil si ( og mene) at det bör gjöres en ny ultralyd efter minst en uke; og da bör man se mere sikre positive livstegn. La undersökeren få bruke litt tid ( stille inn apparatet optimalt ) og forsök å ligge helt stille, da er sjansene störst for at det synes bra.

Om det skulle bli spontanabort er det nok ingen som sikkert kan si hvorfor det blir det. Det er som sagt dessværre vanlig i naturen både ved normale og kunstige befruktninger. Dette at man ikke skulle passe sammen, f.eks. som en slags immunreaksjon har det vært spekulert mye i. Men det er lite konkrete holdepunkter for slike teorier og de har blitt imötegått med gode undersökelser. Så selv synes jeg dette iallefall er usikkert og kanskje usannsynlig. Så selv om det nå skulle bli spontanabort for andre gang vil jeg synes at dere skal pröve igjen. ( De som har slikt uhell at de rammes av 3 spontanaborter kan söke om utredning av dette som gjöres efter et visst mönster)

Men altså ; vi holder fortsatt motet oppe og lykke til med neste undersökelse!!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen jordmor Åsa Prebensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...