mail1 Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 Jeg fikk for et par dager siden beskjed om at jeg har fått astma. Hvordan er det mulig i en alder av 30 år? Og hva kan jeg gjøre for å bli frisk hvis det er mulig? Mine symptomer er tungpusthet og konstant piping i brystet med hoste. Hoster mye grått slim. Dette har jeg hatt i en periode på 2 mnd, og litt av og på tidligere. Jeg røyker ca 10 prince mild om dagen, hvilke konsekvnser har dette hatt, og hvilke vil det få for meg fremover? Jeg går nå på en 12 dagers kur med 2x20mg prednisolon hver morgen, hvor sterk dose er dette? (hvor kraftig angrepet er denne sykdommen min? Vil jeg bli frisk?) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54867-astma-i-voksen-alder/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 Kjære mail1 Disse spørsmålene synes jeg du skal ta opp med legen din - det er viktig at du får en vurdering av situasjonen av en lege som kjenner deg og sykehistorien din. Generelt kan jeg si at røyking vil uvegerlig føre til en lungelidelse som er til forveksling lik astma i symptomatologien. I gamle dager kaldte vi det røykebronkitt - nå heter det KOLS - kronisk obstruktiv lungesykdom. Skal du ha noen mulighet for å bli bedre må du i alle fall sluttew å røyke - uansett om du røyker milde eller andre sigaretter! Prednisolonkuren du går på er vanlig - ikke spesielt sterk - men det har ingenting med alvoret i sykdommen å gjøre. Snakk med legen din om røntgenfunn og lungefunksjon - det har betydning for hvor angrepet du er. Men på generelt grunnlag kan det vel antas at hvis du slutter å røyke vil også lungene dine komme seg betraktelig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54867-astma-i-voksen-alder/#findComment-225109 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.