hanniball Skrevet 22. mai 2002 Del Skrevet 22. mai 2002 Jeg er ei "jente" på 47 år. Har i to år vært plaget med hjertebank/tunge hjerteslag, samt utmattelse. Ved moderat fysisk anstrengelse, som å gå litt fort eller løfte litt tungt, får jeg tunge, raske hjerteslag og blir utmattet og svetter. Har vært til belastnings-EKG, samt tatt mange prøver. Legen som tok EKG sa følgende: "Du er helt frisk, men du har veldig tunge hjerteslag, så du burde begynne å trimme." Jeg prøvde å si at det jo var hjertebanken som var en del av problemet, og at jeg ikke orket å trimme, men fikk ingen respons. Hjertebanken er konstant, altså ikke anfall av hjerteklapp som ved angst o.l. Blodprøvene mine viste en autothyreoiditt og muligens begynnende overgangsalder, men stoffskifteprøver ellers var normale. Har du en forklaring på min tilstand, eller noen tips om hva jeg kan sjekke? Kan nevne at jeg var i normal formfør jeg "kollapset", gikk lange, raske turer, jobbet mye ute i hagen osv. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54907-hjertebankutmattelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 6. juni 2002 Del Skrevet 6. juni 2002 Svar til Hanniball. Jeg kan forstå at du føler det litt forvirrende å få beskjed om at du har "tunge" hjerteslag, uten annen forklaring. Jeg er også i villrede om hva som menes med dette. Vanligvis vil folk oppleve ekstraslag som "tunge" : det er ikke selve ekstraslaget som er tungt, men det neste "normalslaget, fordi det som regel kommer etter at hjertet har tatt seg en liten pause etter ekstraslaget, og dermed får anledning til å fylle seg ekstra godt opp. Dermed blir det neste slaget et kraftigere dunk, som av noen oppleves som besværlig, og av og til skremmende, selv om det er aldri så uskyldig. Be din lege om en nærmere presisering av hva som ble registrert ved arbeids-EKG-testen. Hvis det viser seg at du får økende forekomst av ekstraslag ved fysisk belastning, vil det være aktuelt å se nærmere på årsaken. Det bør også has in mente at stoffskifteforstyrrelser kan spille en vesentlig rolle for at ekstraslag oppstår. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/54907-hjertebankutmattelse/#findComment-243781 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.