Gå til innhold

kyssesyken og smittefare

Anbefalte innlegg

Heisann!

jeg har hatt kyssesyken og kom over det verste stadiet for ca. 2 uker siden..har vert på skolen en uke og føler meg egentlig ganske pigg, det jeg lurer på er hvor lang tid det er før jeg kan kysse kjæresten min igjen...

Jeg har hørt fra noen at det er helst FØR og mens du er syk at smittefaren er størst,men har lest andre steder at det kan ta flere måner før du kan kysse noen...Det siste hadde isåfall vert veldig frustrerende!!

Håper du kan hjelpe meg!

på forhånd takk!

mvh.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/54951-kyssesyken-og-smittefare/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Kjære bobbyman,

Det er riktig at kyssesyken smitter i all hovedsak før og under de tidlige faser av sykdommen. Noe eksakt tidspunkt når den ikke lenger smittefarlig er det vanskelig å gi fordi det varierer så meget fra et individ til et annet. To uker etter sykdomsdebuten kan du muligens være smittefarlig enda, men det er vanskelig å vite med sikkerhet. Men, og det er et stor men, de fleste voksne har vært infisert tidligere (90% eller mer) og er beskyttet mot ny infeksjon De fleste av disse infeksjoner har foregått uten symptomer og det er derfor ikke mulig (uten å utføre laboratorieundersøkelser) å vite om man er immun eller ei. Sjansen for at du smitter kjæresten din er derfor relativt liten fordi han er sannsynligvis immun.

Vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...