Gå til innhold

FU:Er Norge et egalitært samfunn?


Gjest jente_18

Anbefalte innlegg

Gjest jente_18

Holder på med et prosjek på skolen der jeg skriver om de sosiale forskjellene i Norge. Jeg skal ha med en undersøkelse i dette prosjektet om vi nordmenn mener vi lever i et egalitært samfunn i dag. Og jeg tenkte at her er en bra plass å foreta en liten undersøkelse siden her er folk fra hele landet. Så hva mener dere?

På forhånd takk for svar

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er egalitært for noe da? (seriøst)

= likeverdig

(eg slo opp i fremmedordboka, eg går ikkje rundt og veit alle sånne ting)

(forøvrig tips til jente_18: om du vil ha mange svar, formuler deg på ein annan måte.....f.eks.: "FU: Er nordmenn likeverdige?" eller "FU: Har alle i Norge like muligheter?" eller noko sånt....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ofte være vanskelig å måle hvor egalitært et samfunn er. Det er likevel grunn til å tro at Norge er det mest egalitære land i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noreg blir i mindre og mindre grad eit egalitært samfunn. Etter at 2. verdskrig raderte ut privatøkonomien til dei fleste og fokus etterpå var å byggja opp landet, blei likskap og solidaritet svært viktig og det klassiske norske sosialdemokratiet hadde god grobunn. I seinare tid er det blitt meir og meir egoisme som styrer og det gjev utslag i at dei rike blir rikare og dei fattige fattigare. Eit stadig mindre mindretal sit på ein større og større del av kaka, og middelklassen opphøgar det å ha mykje.

Altså kan vi forvente mindre ressursar til det offentlege og fellesskapet, og meir pengar på bok til dei som sit på toppen. Det er det folk flest vil ha - fordi dei ynskjer å vera rike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anonym

Jeg skal ha med en undersøkelse i dette prosjektet om vi nordmenn mener vi lever i et egalitært samfunn i dag. Og jeg tenkte at her er en bra plass å foreta en liten undersøkelse siden her er folk fra hele landet. Så hva mener dere?

Hva mener du egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noreg blir i mindre og mindre grad eit egalitært samfunn. Etter at 2. verdskrig raderte ut privatøkonomien til dei fleste og fokus etterpå var å byggja opp landet, blei likskap og solidaritet svært viktig og det klassiske norske sosialdemokratiet hadde god grobunn. I seinare tid er det blitt meir og meir egoisme som styrer og det gjev utslag i at dei rike blir rikare og dei fattige fattigare. Eit stadig mindre mindretal sit på ein større og større del av kaka, og middelklassen opphøgar det å ha mykje.

Altså kan vi forvente mindre ressursar til det offentlege og fellesskapet, og meir pengar på bok til dei som sit på toppen. Det er det folk flest vil ha - fordi dei ynskjer å vera rike.

Det er ikke sikkert at du har belegg for å hevde at det er blitt mer egoisme i samfunnet. Selv tror jeg "mengden" av egoisme er relativt konstant (vanskelig å måle) og at den kun gir seg forskjellige utslag.

Mange forveksler etterkrigstiden med en periode preget av andre verdier, f.eks. solidaritet. Sannheten er trolig at de fleste var tjent med å opptre kollektivt i større grad enn nå, og at de personlig fikk fordeler av dette.

I dag er kollektivet et egnet virkemiddel for stadig færre, fordi de ser muligheter på egen måte.

Same shit, new wrapping. Folk har alltid ønsket seg mer penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke sikkert at du har belegg for å hevde at det er blitt mer egoisme i samfunnet. Selv tror jeg "mengden" av egoisme er relativt konstant (vanskelig å måle) og at den kun gir seg forskjellige utslag.

Mange forveksler etterkrigstiden med en periode preget av andre verdier, f.eks. solidaritet. Sannheten er trolig at de fleste var tjent med å opptre kollektivt i større grad enn nå, og at de personlig fikk fordeler av dette.

I dag er kollektivet et egnet virkemiddel for stadig færre, fordi de ser muligheter på egen måte.

Same shit, new wrapping. Folk har alltid ønsket seg mer penger.

Jepp er langt på veg samd med deg i det. Det ligg i mennesket sin natur å karre til seg så mykje som mogleg for å sikre framtida for seg sjølv og avkommet vårt. Det tyder likevel ikkje at eg meiner det er riktig.

Eg er elles dobbelmoralsk som faen. Preiker gjerne solidaritet og likskap, men sit sjølv på ei feit lønn i privat sektor og brukar pengane mine på forbruksvarer og amerikansk bil.

Difor stemmer eg også langt til venstre. Eg treng hjelp til å begrense forbruket... ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den norske statsforvaltningen er et eneste stor egalitært prosjekt - som i resten av Skandinavia. Egalitærisme er i siste i instans omfordeling av midler satt i system. Slik sett lever vi i et egalitært samfunn hvor staten med tvang grabber til seg med den ene hånden -og ødsler med den andre. Det interessante er at det er så meget svinn i denne prosessen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest osiris

weeell , om du sjekker mer Statistisk sentralbyrå så kan nok de fortelle at forskjellene i Norge øker og øker og øker. Så om noen skulle ha belegg for å si at Norge har vært et egalitært samfunn så er det nok ikke slik nå lenger. Begynn å lese aviser!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp er langt på veg samd med deg i det. Det ligg i mennesket sin natur å karre til seg så mykje som mogleg for å sikre framtida for seg sjølv og avkommet vårt. Det tyder likevel ikkje at eg meiner det er riktig.

Eg er elles dobbelmoralsk som faen. Preiker gjerne solidaritet og likskap, men sit sjølv på ei feit lønn i privat sektor og brukar pengane mine på forbruksvarer og amerikansk bil.

Difor stemmer eg også langt til venstre. Eg treng hjelp til å begrense forbruket... ;-)

Ja, tidene er leie for oss som har vanskar med å få utgiftene til å strekke til. Sjølv har eg kome dit at eg er gått lei desse honnørorda.

Alle ynskjer fleire kroner - "solidaritet" er berre ei påskot for å ta frå dei hine og gje til meg.

Bilar er ein framifrå metode for å bli av med overskotsmynt. Elles kan vi jo reise ein del, kjøpe fine ting og drikke dyre vinar. Det er ikkje så vanskeleg, skjønar du, og berre du blir kvitt ungdommens radikalisme, maktar du greit å bli kvitt pengane på eiga hand...til stor glede og gavn, og utan hjelp frå dei tvilsame partia du så langt har støtta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...