Gå til innhold

ME-Kronisk utmatt....


x-woman

Anbefalte innlegg

Er det noen som kjenner til sykdommen ME-eller kronisk utmattelsesyndrom.

Hva er de viktigste trekkene?

Er det noen som lever et bra liv med denne sykdommen?

Er det noen som har opplevd å få attføring, eller er de fleste uføretrygdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://search.kvasir.sol.no/query?what=no&q=ME+kronisk+tretthetssyndrom

Her er noen linker.

Det finnes gode sjanser for at jeg hadde dette i noen år,men etter graviditet ser det ut til å tildels ha stabilisert seg.

Noen uføretrygd har det ikke blitt snakk om,legene har stort sett ledd meg opp i trynet.

Har vært avhengig av sosialstønad i 3 år,men leker nå husmor hjemme (lever av barnetrygd og kontantstøtte) ..og det virker som det erpå vei å slippe taket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest igelcott

Jeg lever med influensa hele året, feber, sår hals og ømme lymfeknuter. Total utmattelse flere måneder i slengen. Så er det besatt muskelverk og stivhet i kroppen i perioder.

Dersom jeg bruker energi, bare littegrann kommer det nye utbrudd med feber...

En håpløs situasjon, og jeg kan nesten ikke tro at dette har rammet meg. Livet mitt ble ikke som jeg hadde planlagt....

Jeg lever ikke ok med denne sykdommen, men kan jo håpe at den brenner ut ettersom årene går. Dersom det ikke skjer så vil det bli uføretrygd for mitt vedkommende. Og jeg er bare 34 år...

Men begrepet livskvalitet har fått et helt annet innhold - og gledene mine er fortsatt mange!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest igelcott

Jeg lever med kraftig influensa med feber, sår hals og ømme lymfeknuter. I måneder er jeg totalt utmattet dvs. Jeg har ikke krefter til å røre meg noe særlig. Ellers er det muskelverk og stivhet i kroppen, pluss en rekke andre varierende symptomer.

En vanskelig sykdom å leve med og jeg er til tider helt invalid. Dersom ikke tilstanden brenner ut av seg selv så vil det nok ende i uføretrygd etterhvert, da det ikke finnes medisiner som holder sykdommen i sjakk.

Men livet skal jo leves allikevel og livskvalitet kan jo være så mangt! Lista legges ikke så høyt og den planlagte framtida er revurdert!

Men at dette skulle ramme meg har jeg ikke helt forstått enda og hvordan jeg eventuelt skal klare å leve med dette i årene som kommer det er en utfordring...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://search.kvasir.sol.no/query?what=no&q=ME+kronisk+tretthetssyndrom

Her er noen linker.

Det finnes gode sjanser for at jeg hadde dette i noen år,men etter graviditet ser det ut til å tildels ha stabilisert seg.

Noen uføretrygd har det ikke blitt snakk om,legene har stort sett ledd meg opp i trynet.

Har vært avhengig av sosialstønad i 3 år,men leker nå husmor hjemme (lever av barnetrygd og kontantstøtte) ..og det virker som det erpå vei å slippe taket.

Takk for alle svar. jeg har fått diagnosen ,men vet at den opererer med ulike symptomer.Du som er igelcott har andre symptomer enn meg.Hvordan begynte sykdommen din?

Jeg har fått innvilget yrkesrettet attføring og håper at det vil hjelpe meg til å leve et noenlunde normalt liv.Da vil jeg kunne få en jobb som ikke vil være så utmattende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest igelcott

Takk for alle svar. jeg har fått diagnosen ,men vet at den opererer med ulike symptomer.Du som er igelcott har andre symptomer enn meg.Hvordan begynte sykdommen din?

Jeg har fått innvilget yrkesrettet attføring og håper at det vil hjelpe meg til å leve et noenlunde normalt liv.Da vil jeg kunne få en jobb som ikke vil være så utmattende

Ser at det kom flere svar fra meg - trodde ikke jeg fikk sendt det første...

Men altså: hvordan sykdommen begynte hos meg. Det må ha vært for tre år siden på våren eller sommeren. Jeg var unormalt slapp og helt uten krefter til noe. Var ute og syklet med minstemann og kan nesten ikke huske at jeg kom hjem. Sov mye.

Så kom et voldsomt utbrudd påfølgende sommer med total utmattelse, kraftig hodepine, jeg tålte ikke lyd eller lys.

Etter dette har jeg hatt influensa konstant, og etterhvert fikk jeg satt symptomene i system og kunne fortelle om dem.

Trodde ærlig talt ikke at det gikk ann å bli så syk uten at man var døden nær...

Opplever nå at tilstanden er blitt værre fordi de gode oppegående periodene glimrer med sitt fravær. Venter hele tiden på at energien skal komme og influensaen skal forsvinne....

Så hvis dette vedvarer da er det ikke mye håp om å komme tilbake i jobb.

Leser alt jeg kommer over om sykdommen og håper selvfølgelig at det skal komme noe som skal kurere eller lindre etterhvert.

Må legge til at hukommelse og konsentrasjon er blitt elendig! Det er rot oppe i hodet på meg!

Du er en av de heldige dersom du klarer å være litt i jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at det kom flere svar fra meg - trodde ikke jeg fikk sendt det første...

Men altså: hvordan sykdommen begynte hos meg. Det må ha vært for tre år siden på våren eller sommeren. Jeg var unormalt slapp og helt uten krefter til noe. Var ute og syklet med minstemann og kan nesten ikke huske at jeg kom hjem. Sov mye.

Så kom et voldsomt utbrudd påfølgende sommer med total utmattelse, kraftig hodepine, jeg tålte ikke lyd eller lys.

Etter dette har jeg hatt influensa konstant, og etterhvert fikk jeg satt symptomene i system og kunne fortelle om dem.

Trodde ærlig talt ikke at det gikk ann å bli så syk uten at man var døden nær...

Opplever nå at tilstanden er blitt værre fordi de gode oppegående periodene glimrer med sitt fravær. Venter hele tiden på at energien skal komme og influensaen skal forsvinne....

Så hvis dette vedvarer da er det ikke mye håp om å komme tilbake i jobb.

Leser alt jeg kommer over om sykdommen og håper selvfølgelig at det skal komme noe som skal kurere eller lindre etterhvert.

Må legge til at hukommelse og konsentrasjon er blitt elendig! Det er rot oppe i hodet på meg!

Du er en av de heldige dersom du klarer å være litt i jobb!

Takk for svar.Jeg føler med deg fordi jeg har opplevd mye av det som du forteller om.Nå når jeg er 100% sykemeldt klarer jeg å leve sånn noen lunde.Det har tatt meg ett år å finne ut hva dette er , men jeg er heldigvis bare i startfasen og har det nok ikke så gale som mange andre.Jeg må prøve å holde det litt i sjakk, men det er ikke så enkelt for deg hvis du aldri har disse gode periodene.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...