Gå til innhold

Forandringer i EKG

Anbefalte innlegg

nothingmatters

Til Dr. Søyland,

Jeg har hatt forandringer i forhold til hjertet i EKG men blir ikke tatt alvorlig fordi jeg har psykiske problemer. Jeg har fått beskjed at siden hjertekaterisering er tatt og at hovedårene til hjertet er helt ok så er dette en undersøkelse som avdekker alle problemer med hjertet og jeg får ingen "second opinion" på dette. Jeg har hatt så store utslag på EKG at det tilsvarer et innfarkt i (ifølge overlegen ved den regionale hjerteavdelingen)- i tillegg har jeg også målt et kolesterolnivå som varierer fra 6,5 til siste måling på 7,8. Begge mine foreldre døde av hjerteproblemer henholdvis 62 og 69 år gamle, men siden jeg har problemer psykiske problemer så blir dette "oversett". Ifølge den nye "pasientrettighetsloven så har jeg forstått at jeg kan be om en "second opinion", men får det ikke av den legen som avdekket forandringer på EKG. Hvorfor fungerer det slik her i landet at vi som lider av psykiske problemer må "bevise" de somatiske problemene før vi blir hørt? Overlegen ved hjerteavdelingen sa det slik at hver pasient er individuell - men det fungerer ikke slik når prøver taes - da må prøvene vise at man faller utenfor det "såkalte normalområdet" - i mitt tilfelle brukte overlegen dette med de "såkalte" individuelle forskjellene for å bortforklare hjerteproblemene! Hva er dette, og hvordan kan man forsvare en slik behandling? Er man nødt til å sperre en journal for å bli behandlet som en pasient som også kan få problemer med det somatiske?

Med hilsen en frustrert pasient.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/55030-forandringer-i-ekg/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til "Nothingmatters".

Jeg kan vanskelig ta stilling til ditt problem spesifikt, idet jeg ikke har tilstrekkelige opplysninger for slik vurdering. Hvilke EKG-forandringer som foreligger er meg ukjent, og det er ofte farlig å rive en enkelt test ut fra den kliniske sammenhengen.

Slik du beskriver endel av dine data synes det åpenbart at du har en relativt stor statistisk belastning og risiko for å kunne utvikle hjerte-kar-sykdom, spesielt det vi kaller koronar hjertesykdom.

Med de data du allerede har gitt meg vil du uten videre kunne få en "second opinion" av kardiolog (spesialist i hjertemedisin). Raskest service får du ved å henvende deg til et av de private sentra med spesialistkompetanse i hjertemedisin, men du kan også be din privatlege om en henvisning til et av våre sykehus (fritt sykehusvalg) med kardiologisk poliklinisk virksomhet. Hvis du trenger adresser kan du f.eks. henvende deg til LHL (Landsforeningen for hjerte- og lungesyke), som har avdelinger i de fleste landsdeler.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/55030-forandringer-i-ekg/#findComment-243808
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...