Gå til innhold

Hva kan jeg gjøre med smertene?


Gjest tre

Anbefalte innlegg

Jeg har endometriose og plages med mye smerter. Den første uka etter mensen er jeg helt fin, den neste går greit, men så kommer plagene og smertene. Da varer det til mensen er over igjen.

Er det noe jeg kan gjøre med smertene? Hva med selve endometriosen? Det er jo ikke bare smertene som plager meg, men andre symptomer også.

Har du noen gode råd til meg Mette? Jeg begynner på skole til høsten og er redd dette skal virke inn på prestasjonene mine.

Jeg er også plaget med veldig kraftige menstruasjonsblødninger. De to første dagen kan jeg ikke gå ut av huset, og må sitte oppe det meste av natta. Kan skifte bind/tampong med bare 10-30 min i mellom. Hjelper det med jerntilskudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Svar til tre

Er du laparoskopert og har man forsøkt å brenne bort endometriosen? Mot smerter kan du forsøke medikamenter av typen NSAID's (Ibux, Naproxen osv), noen må du ha resept på. Hvis du i tillegg har rikelige menstruasjoner vil jeg anbefale en monofasisk p-pille, da kan du evt kutte ut mensen totalt ved ikke å holde pause med tablettene. Jern reduserer ikke blødningen, men behandler evt blodmangel. Les mer om endometriose på: http://members.tripod.com/Diane_10/index.html

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...