Gå til innhold

Anbefalte innlegg

heisann!

har egentlig to problemer :

1. jeg har pollenallergi, allergi mot frukt og grønsaker ( minus noen få eks citrusfrukter)

og allergi mot penicillin og cola . går på aerius og unngår alt det andre. går i tillegg på tegretol ret. mot epilepsi. altså det jeg lurer på: jeg vil gjerne gå ned i vekt , trimmer daglig men sliter med å spise sunt. er litt lei av appelsiner, fins det noen gode råd for slanking når man har matallergi? er også redd jeg ikke får i meg nok vitaminer, drikker biovit hver dag, er dette nok?

er litt lei av å høre "5 om dagen" og at jeg er overvektig pga at jeg ikke spiser nok frukt og grønt....

så til nr 2. får noe utslett på hendene av og til små veskefyllte blemmer i små rundinger - helst på fingrene. er dette noe slags form for allergi? det klør og er ganske irriterende, forsvinner etter 1-3 uker .

et lite tilleggsspørsmål - er det noen som vet hvor det er oppskrifter for frukt, grønt og nøtteallergi ? jeg finner bare for gluten, melk og egg og sånt...

blir veldig glad for svar!

kozzz

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/55227-5-om-dagen-vs-kryssallergi/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære guppi

Selv om du er allergisk for frukt og grønt (kryssreaksjoner) så tåler du jo alle grønnsaker som er kokt. Dessuten kan du spise salat og sannsynligvis også tomater og agurk. Så da blir det jo litt å variere med.

Biovit gir deg sannsynligvis det vitamintilskuddet du trenger - men du kunne også gjerne ta tran.

Utslettet du får på hendene høres ut som en form for eksem, det er ikke direkte forårsaket av allergien og må behandles med kremer som du kan få resept på hos legen. Ellers er det viktig at du smører hendene dine godt med fuktighetskrem (uten parfyme) slik at huden holder seg myk og ikke sprekker.

Oppskrifter for frukt - grønt og nøtteallergi finnes nok ikke helt spesielt for det er så veldig mange ting du kan bruke i kosten. Men hør for sikkerhets skyld med Astma og allergiforbundet - kanskje de kan hjelpe deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...