Gjest ilse Skrevet 24. mai 2002 Del Skrevet 24. mai 2002 Viser til tidligere innlegg, og lurer på følgende; Denne diagnosen, er den lett eller vanskelig å stille? Behandlingsforløpet er ganske anderledes ved denne type diagnose (etter hva jeg kan klare å skjønne), og min søster ble i dag utskrevet fra sykehuset. Hun ble tvangsinnlagt for bare 8 dager siden, og vi fikk først beskjed om en annen diagnose. (manisk depresiv og schizofren) Må ærlig innrømme at jeg synes manisk depresiv passer bedre på henne, og vi hadde virkelig håpet at hun nå skulle få god hjelp fra helsevesenet. Føler litt på det at hun får en "lettere" diagnose, og så ut med deg. I tilleg får hun en hel haug med resepter på mye "rart", og ble for bare 2 uker siden innlagt etter et selvmordsforsøk. Hun ble altså utskrevet idag og ingen i familien har blitt underrettet. Og det er ingen i hennes kommune (av familie) denne helgen pga reise. Hun er altså alene. Så iløpet av knappe 8 dager går hun fra tvangsinnleggelse og streng kontroll med alt, til så å slippe ut med lommene fulle av beroligende etc. Kan dette virkelig være forsvarlig? mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55383-emosjonelt-ustabil-personlighetsforstyrrelse/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest pi@-m@rtine Skrevet 24. mai 2002 Del Skrevet 24. mai 2002 Ja, det kan en jo lure på!! Jeg vet at mange overleger mener at personer med denne diagnosen ikke bør være innlagt særlig lenge. Innleggelse skal bare ta "toppene" , da det legges stor vekt på å ansvarliggjøre pasienten i f t egne handlinger. Jeg er ingen lege, men en pasient med denne diagnosen som en blandt ca. 10 (!!!) Dette har vært den absolutt værste diagnosen, fordi man nesten "automatisk" bli tillagt en rekke personlighetstrekk som de kaller "uheldige". Med andre ord: Du er ikke til å stole på, du manipulerer (bla. ved å "fake" selvmordsforsøk, osv osv) , du er dramatiserende............... lista er lang. Dette er mine ord, ja, men slik føltes det . Så da skjønner du kanskje bedre grunnen til at de ikke ville ha henne der lenger? Hadde de ment at hun var schizofren, ja da hadde de stilt seg anderledes til videre innleggelse, det er jeg temmelig sikker på. Så NHD, hva sier du? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55383-emosjonelt-ustabil-personlighetsforstyrrelse/#findComment-227539 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 26. mai 2002 Del Skrevet 26. mai 2002 Denne diagnosen, er den lett eller vanskelig å stille? *Noen ganger er det svært lett, andre ganger svært vanskelig. Som ved andre sykdommer er det opplagte/typiske tilfeller og mer uklare/utypiske tilfeller. Uansett må diagnosen stilles i tråd med kriteriene i at diagnosesystem. .. Behandlingsforløpet er ganske anderledes ved denne type diagnose (etter hva jeg kan klare å skjønne), og min søster ble i dag utskrevet fra sykehuset. Hun ble tvangsinnlagt for bare 8 dager siden, og vi fikk først beskjed om en annen diagnose. (manisk depresiv og schizofren) Må ærlig innrømme at jeg synes manisk depresiv passer bedre på henne, og vi hadde virkelig håpet at hun nå skulle få god hjelp fra helsevesenet. Føler litt på det at hun får en "lettere" diagnose, og så ut med deg. I tilleg får hun en hel haug med resepter på mye "rart", og ble for bare 2 uker siden innlagt etter et selvmordsforsøk. Hun ble altså utskrevet idag og ingen i familien har blitt underrettet. Og det er ingen i hennes kommune (av familie) denne helgen pga reise. Hun er altså alene. Så iløpet av knappe 8 dager går hun fra tvangsinnleggelse og streng kontroll med alt, til så å slippe ut med lommene fulle av beroligende etc. Kan dette virkelig være forsvarlig? * Det er sannsynligvis mange som feildiagnostiseres som BPD som egentlig har en bipolar lidelse. Det er også mulig å ha begge diagnoser samtidig. Det høres litt rart ut at hun får så mange medisiner dersom en mener hun har BPD. Likeledes dersom hun selv får ansvaret for betydelige mengder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55383-emosjonelt-ustabil-personlighetsforstyrrelse/#findComment-229286 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest (ikke undertegnet) Skrevet 27. mai 2002 Del Skrevet 27. mai 2002 Har selv emosjonell ustabil personlighetsforstyrrelse impulsiv type og har mange selvmordsforsøk bak meg. Jeg har vært tvangsinnlagt mange ganger, men de fleste gangene har de ikke vært over mange dagene. Så jeg blir ikke overrasket i det hele tatt over at den personen du snakker om bare var tvangsinnlagt i 8 dager. Og det at dere ikke ble informert om utskrivelsen kan jo være fordi at pasienten ikke ønsker at dere skal vite så mye. Helsevesenet har ingen plikt til å informere dere. De har taushetsplikt også ovenfor nærmeste pårørende hvis da ikke pasienten sier at det er greit at pårørende får vite forskjellige ting. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/55383-emosjonelt-ustabil-personlighetsforstyrrelse/#findComment-230101 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.