Gå til innhold

Ho- eller hankatt?


Gjest cuti

Anbefalte innlegg

Jeg er i ferd med å gi etter for press fra mann og barn, og muligens gå med på å få katt. Vi bor tett i tett med naboene, så mitt spørsmål er enkelt og greit: Hva plager naboene minst, en kastrert hankatt eller ei pusi. Kan begge kjønn klare seg selv mens vi er på ferie (selvsagt med mat fra en nabo)? Og hvis det skulle bli ei ho: Går det greit å få p-piller i ei katte (hvor ofte?)? (Det er vanskelig nok å holde styr på mor sjøl sine...)

Erfaringer? Naboer og katteeiere - kjør debatt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville valgt en kastrert hannkatt.Hvis du velger hukatt ville jeg sterilisert den fordi P-piller kan føre til kreft.

Lykke til med valget!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten tvil en kastrert hankatt.

Dette blir en rolig hjemmekjær kosekatt, er min erfaring.

Det å huske å gi hunkatten p-pille en gang i uken er ikke alltid like lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjennomsnittlig

Eg ville valgt ein hokatt. Dei har mykje meir personlighet synest eg. Hannkattane vert så kjedelige når dei vert kastrerte, ligg berre og søv i sofaen heile dagen. Men dersom du velgjer ein hokatt, så må du for all del ikkje gje ho p-pillar, dette aukar sannsynligheita for å få brystkreft ca 5 gongar.

Det går fint å reise frå katten ein periode, derson han har ein tørr stad og sove og naboen gjev han mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt en kastrert hannkatt.Hvis du velger hukatt ville jeg sterilisert den fordi P-piller kan føre til kreft.

Lykke til med valget!

VI har både ho og hannkatt.

Pusi får p-pille og det går greit.Vi har liste

på kjøkkendøra og krysser av når pillen er tatt.

Mons er kastrert,det ble gjort da han var 12 måneder.

Personlig liker jeg monser bedre en pusier.

Mons er mer stabil i humøret og har større personlighet en pusi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrert hunnkatt. Problemet er at ukastrerte hannkatter kommer rekende og pisser overalt selv om pusi er kastrert. Vi har kastrert hunnkatt, snill som dagen er lang (spesielt mot ungene, men vi har jo passet på at ingen av dem noen gang har fått være hardhendte mot henne da!) og hun går nesten ikke utenfor tomta vår. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest hokatta

Kastrert hunnkatt. Problemet er at ukastrerte hannkatter kommer rekende og pisser overalt selv om pusi er kastrert. Vi har kastrert hunnkatt, snill som dagen er lang (spesielt mot ungene, men vi har jo passet på at ingen av dem noen gang har fått være hardhendte mot henne da!) og hun går nesten ikke utenfor tomta vår. :o)

Kors`n i all verden går en fram for å kasterere ho-katter.. mjaauuuuuuuuu....?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kors`n i all verden går en fram for å kasterere ho-katter.. mjaauuuuuuuuu....?

Dyrlegen spretter opp buken, tar ut livmor og eggstokker og syr igjen. Pusi må holdes rolig (inne?) i 10 dagers tid til såret er ordentlig grodd. Så slipper du p-piller som glemmes og ikke minst den enorme kreftfaren p-piller på katt utgjør! Koster vel mellom 600 - 1000,-, men det er absolutt verdt det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrert hannkatt! Ser en under her som skriver at kastrerte hannkatter blir late og bare sover, men det stemmer ihvertfall ikke på min nå 12 år gamle hann. _Litt_ bedagelig anlagt er han, men er mye ute på jakt og inne er det stadig vekk ett eller annet pek han finner på. Sånn som igår, da fikk søplebøtta gjennomgå, all søpla endte utover gulvet...

Hvis du ender opp med hunnkatt, så sørg ihvertfall for å få henne sterilisert! Det er to grunner til dette:

P-piller kan gi kreft. Har selv hatt en hunnkatt som måtte avlives pga. jurkreft og det er _ikke_ moro!

P-piller er lett å glemme, og lett for katten å spytte ut igjen hvis man ikke følger med. Uten p-piller blir katten med unger, og kattunger fins det _mer enn nok av_! Aller helst bude det vært forbudt å eie katter som ikke er steriliserte. Det er altfor mange katter som ikke får noe godt liv og den utviklingen er det unødvendig å bidra til (bare spør dem som tar seg av omplassering av katter). Mange mener også at hunnkatter har godt av å få et kull før sterilisering, men dette stemmer ikke. De klarer seg like godt uten.

Uansett om du velger hunn eller hann, så vil du og naboene få besøk av nabolagets ukastrerte hannkatter som pisser ned dørene. Ettersom jeg har hatt katter av begge kjønn, er det mitt inntrykk at en kastrert hannkatt ikke er så interessant å besøke, som en sterilisert hunnkatt. Vi hadde _mye_ mer plager med gauling og pissing den tiden jeg hadde sterilisert hunnkatt også, i forhold til nå som jeg bare har hannkatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest alven

Egentlig har det ikke så mye å si hvilket kjønn du velger. Bare kastrer/steriliser.

MEN!!!! Velg en voksen katt. Fra dyrebeskyttelsen. (Eller, hvis du er fra Vestfold, har jeg en nyyyyydelig tigerpus). Kattunger vokser til de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kastrert hannkatt er best synes jeg. De er mye mer kosete. Ikke gi p-piller til en hunn-katt! Steriliser henne istedet! Det er så mange hunn-katter som får kreft pga p-piller, så hvis du er glad i katten din holder du deg unna dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest akkjasann

Eg ville valgt ein hokatt. Dei har mykje meir personlighet synest eg. Hannkattane vert så kjedelige når dei vert kastrerte, ligg berre og søv i sofaen heile dagen. Men dersom du velgjer ein hokatt, så må du for all del ikkje gje ho p-pillar, dette aukar sannsynligheita for å få brystkreft ca 5 gongar.

Det går fint å reise frå katten ein periode, derson han har ein tørr stad og sove og naboen gjev han mat.

Vi fikk for 1 1/2 år siden en ufrivillig katt - som hadde "bodd" ved klubbhuset på en golfbane fra den var kattunge om våren til det stengte for høsten. Han kom til oss (naboer) - og var så elendig og søkende at han fikk bli hos oss. Det viste seg altså at det var en hann - og han ble kastrert umiddelbart. Han er en fantastisk jeger - så godt som hver dag ser vi at han kommer med mus i munnen, rekorden er 4 mus på en dag! Han liker ikke å ligge inne så mye - bortsett fra hvis det er veldig kaldt eller veldig vått. Ellers er han ute og "jobber". Kan anbefales!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fikk for 1 1/2 år siden en ufrivillig katt - som hadde "bodd" ved klubbhuset på en golfbane fra den var kattunge om våren til det stengte for høsten. Han kom til oss (naboer) - og var så elendig og søkende at han fikk bli hos oss. Det viste seg altså at det var en hann - og han ble kastrert umiddelbart. Han er en fantastisk jeger - så godt som hver dag ser vi at han kommer med mus i munnen, rekorden er 4 mus på en dag! Han liker ikke å ligge inne så mye - bortsett fra hvis det er veldig kaldt eller veldig vått. Ellers er han ute og "jobber". Kan anbefales!

Hummm...åssen ser en "ufrivillig katt" ut...?

*kverulerer på ordstillinga*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest akkjasann

Hummm...åssen ser en "ufrivillig katt" ut...?

*kverulerer på ordstillinga*

Unødig synes jeg - når du sikekrt skjønte at det ikke var vi som i utgangspunktet ville ka katt! Det var katten som ville ha oss....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...