Gå til innhold

rhodesian ridgeback? hvilken hund?


gutt23

Anbefalte innlegg

Hei!

Vi har tenkt aa kjöpe oss en hund, men det er jo saa mange fine hunderaser.

Har tenkt paa rhodesian ridgeback, synes dette er en veldig flott hund. Hvor mye koster en slik hund av normal rase?

Jeg kunne tenke meg en hund som man kan kose med, som er sporty, ta med paa fjellturer og smaaturer.

Har dere noen andre hunderaser og anbefale

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zarka

En hund med stamtavle, altså en rasehund koster et sted mellom 6.000 - 10.000 kroner.

Når det gjelder rasebeskrivelsene anbefaler jeg at du skjekker NKK sine sider, (Norsk Kennel Klubb)

Har du aldri hatt hund før bør du kanskje velge en annen type enn Rhodesian, det er en flott rase, men ingen nybegynner-hund.

Lykke til som hundeeier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg vil anbefale deg er å se på egenskaper fremfor utseende.

Og for all del: om du ikke har noe særlig erfaring med hund fra før, så kjøp for all del ikke en hannhund!

Vanlige priser uansett rase er mellom 6 og 10.000. Aller vanligst er 7000 eller 8000. Er du ikke interessert i å delta på utstillinger kan det være litt penger å spare på å kjøpe en hund med utstillingsfeil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første; det er ingenting i veien med å kjøpe hannhund første gangen, du må bare være obs på at det blir litt mer jobb med dresseringen ;-) Hannhunder er mye viltrere, men du slipper løpetid og alt det der... Har du lyst på hannhund, så kjøper du hannhund.

For det andre burde du ikke tenke penger når du kjøper hund. Kjøp en registrert hund, da står du mye sterkere mht. forsikring og sånne ting, samt at du har en seriøs oppdretter i ryggen som sikkert stiller opp hvis du trenger hjelp. Rene raser er som regel mer stabile hunder enn blandingsraser. Det er tull at bastarder er mer pålitelige!

Det er synd å kjøpe en hund med feil bare for å spare en tusing eller to. Tenk om du får lyst til å stille ut eller pare den? Da er det synd å ikke ha muligheten! 100% friske hunder er også mer stabile, og har ikke så høye veterinærutgifter (fx. en hund med feil tannstilling må kanskje til tannsteinskraping mye oftere enn en med vanlig tannstilling..).

Mht. rase skal du selvfølgelig tenke på både utseende og bruksområde. Du kjøper ikke en 20 cm. ulldott bare fordi hundebøkene sier at den passer ditt formål liksom...du må finne en god kombinasjon.

Fuglehunder kan ha et godt liv uten jakt ;-)

En viktig ting er størrelse. Hvor stor hage har du? Bil? Slike ting. Har du folk med allergi i familien kan det være en fordel å velge en hund som ikke har for mye underull.

Så må du tenke på pelsstell. Noen hunder krever masse, andre nesten ingenting. Er du interessert i en times hundestell hver dag, med et eneste kaos med snøballer og kvister i pelsen hver eneste gang dere har gått tur? Ser at du ønsker deg en korthåret hund, så det er kanskje ikke det største problemet ;-)

Du bør ha en hund som passer inn i livet ditt, den skal få nok mosjon og drive med ting den trives med.

Lykke til med hundekjøp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

millymollymandy

Vi vurderte også rhodesian ridgeback for noen år siden, men endte opp med bullterrier - noe vi har fortsatt med! Du bør absolutt kjøpe en rasehund - da vet du stort sett hva du får og det er forsikring/garanti.

Rhodesian ridgeback er nok ikke de vanskeligste å begynne med - men om du vil ha en stor hund som er "intelligent" og lettlært - velg kongepuddel. du trenger ikkeklippe den i fjollete fasonger - det er herlige hunder. Vi har fortsatt våre to buller - og kan absolutt anbefale bullterriere - de er lettstelte og festlige - men du bør ha litt erfaring med hunder først, de er utrolig sta og selvtilliten deres er bare urokkelig :))

Uansett valg, anbefaler jeg deg å lese mye, still hunden på utstillinger - det viktigste er å treffe andre hundefolk - ikke hvilken premie dere får, selv om det er morsomt å få rød sløyfe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En hund med stamtavle, altså en rasehund koster et sted mellom 6.000 - 10.000 kroner.

Når det gjelder rasebeskrivelsene anbefaler jeg at du skjekker NKK sine sider, (Norsk Kennel Klubb)

Har du aldri hatt hund før bør du kanskje velge en annen type enn Rhodesian, det er en flott rase, men ingen nybegynner-hund.

Lykke til som hundeeier!

Hei jeg er vokst opp med hund, saa jeg er ikke helt bak maal. Det var en labrador, som var trent opp til lavinehund ogsaa.

Saa helt uerfaren med hunder er jeg ikke.

Jeg synes RR er en flott hund, med muskler, og korthaaret. Men jeg kjenner ikke saa veldig til gemyttet til hunden, derfor kunne jeg trenge litt mer informasjon om den. Jeg skal se paa norsk kennel klubb.

Takk for all hjelp!

Hvor finner jeg oppdrettere? Og er de billigere i utlandet?

takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei jeg er vokst opp med hund, saa jeg er ikke helt bak maal. Det var en labrador, som var trent opp til lavinehund ogsaa.

Saa helt uerfaren med hunder er jeg ikke.

Jeg synes RR er en flott hund, med muskler, og korthaaret. Men jeg kjenner ikke saa veldig til gemyttet til hunden, derfor kunne jeg trenge litt mer informasjon om den. Jeg skal se paa norsk kennel klubb.

Takk for all hjelp!

Hvor finner jeg oppdrettere? Og er de billigere i utlandet?

takk

Det er i alle fall en oppdretter i Østfold et sted, som gir veldig god oppfølging i ettertid av kjøpet. Dersom du ikke finner det sjøl kan du gi meg et lite hint, så skal jeg undersøke. Venninna mi kjøpte av ham i fjor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...