Gå til innhold

Akvarium!


Gjest sussi

Anbefalte innlegg

Gjest sussi

Heisann .-))

Jeg har et problem som jeg håper noen kan hjelpe meg med.

Jeg har et akvarium som blir så fort grønt. Det er reine algefesten oppi og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.

Temperaturen er grei og jeg har algemiddel oppi. Det er en uke siden jeg vasket hele greien men i dag ser det ikke ut som om jeg har vurdert det en gang....................

Alle gode råd mottas med takk!!

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest lilja

For det første: Hvis du ikke har det allerede, så kjøp noen sugemaller og slipp oppi. De henger seg på alt som er grønt (også glasset) i akvariet og er utrolig effektive. To maller renser bakveggen på et akvarium av vanlig størrelse på et par dager.

Står akvariet i sol? Dette er bamsemums for alger! Unngå sollys på akvariet!

Forer du ofte/mye? Det kan både forgifte vannet OG øke algeveksten. To-tre ganger i uka holder.

Er akvariet stort eller lite? Et lite akvarium krever mer stell og rens enn et litt større. Mine tre akvarier er på hhv. 28, 64 og 120 liter. Det minste måtte jeg rense så ofte at jeg nå har tømt det. 64-liter'n tømmer og renser jeg ca.3 ganger årlig, det største klarer seg med en årlig rengjøring.

Til sist kan du jo også kjøpe en algeskrape. Den består av to magneter som du fester på inn- og utsiden av glasset og skraper ivei. (Hjelper godt mot grønne prikker, men kanskje ikke så lurt hvis det er vegg-til-vegg grønt..)

Lykke til! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lilja kom med masse bra her, men det kan også hende du har for sterke rør i lampa! Prøv og bytt til svakere rør og se om det hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sussi

For det første: Hvis du ikke har det allerede, så kjøp noen sugemaller og slipp oppi. De henger seg på alt som er grønt (også glasset) i akvariet og er utrolig effektive. To maller renser bakveggen på et akvarium av vanlig størrelse på et par dager.

Står akvariet i sol? Dette er bamsemums for alger! Unngå sollys på akvariet!

Forer du ofte/mye? Det kan både forgifte vannet OG øke algeveksten. To-tre ganger i uka holder.

Er akvariet stort eller lite? Et lite akvarium krever mer stell og rens enn et litt større. Mine tre akvarier er på hhv. 28, 64 og 120 liter. Det minste måtte jeg rense så ofte at jeg nå har tømt det. 64-liter'n tømmer og renser jeg ca.3 ganger årlig, det største klarer seg med en årlig rengjøring.

Til sist kan du jo også kjøpe en algeskrape. Den består av to magneter som du fester på inn- og utsiden av glasset og skraper ivei. (Hjelper godt mot grønne prikker, men kanskje ikke så lurt hvis det er vegg-til-vegg grønt..)

Lykke til! :-)

Tusen takk for gode råd!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...