Gå til innhold

Om begravelse - hva er vanlig


Solsikke

Anbefalte innlegg

Tanta til samboern min døde for noen dager siden. På mandag er det begravelse.Jeg tok det som helt naturlig at jeg skulle være med. Men nå begynner jeg å bli usikker. Er det vanlig at man går i begravelse til slektninger av mann eller samboer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

Alle kan møte opp hvis det ikke er meldt annet, sitt på venstre side i kirken hvis du ikke er familie. Det er ikke vanlig å pynte seg i kirken lenger. Ca halvparten går i vanlige klær ser det ut som nå, særlig de unge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vanlig. Men må man reise langt til begravelsen, blir jo ikke alltid ektefellene/samboerne med, spesielt om de ikke kjente avdøde og nærmeste familie noe særlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alle kan møte opp hvis det ikke er meldt annet, sitt på venstre side i kirken hvis du ikke er familie. Det er ikke vanlig å pynte seg i kirken lenger. Ca halvparten går i vanlige klær ser det ut som nå, særlig de unge.

Det med å sitte på venstre side hvisman ikke er slekt, er iogforseg riktig...men ikke alle steder i landet. Den som er samboer/gift med en slektning, eller svigerfamilie til en slektning, sitter på samme side som slekta. Dvs at en samboer/ektefelle sitter på samme side som samboeren/ektefellen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Det med å sitte på venstre side hvisman ikke er slekt, er iogforseg riktig...men ikke alle steder i landet. Den som er samboer/gift med en slektning, eller svigerfamilie til en slektning, sitter på samme side som slekta. Dvs at en samboer/ektefelle sitter på samme side som samboeren/ektefellen

Ja det stemmer vel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes egentlig det,iallefall når man har fått barn sammen og slikt.At det virkelig har blitt "seriøst" !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Morsk

Det er ingen regler for hvem som bør stille i en begravelse.

Det er et personlig valg, og de som syns de har noe der å gjøre stiller opp, andre holder seg unna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med å sitte på venstre side hvisman ikke er slekt, er iogforseg riktig...men ikke alle steder i landet. Den som er samboer/gift med en slektning, eller svigerfamilie til en slektning, sitter på samme side som slekta. Dvs at en samboer/ektefelle sitter på samme side som samboeren/ektefellen

I de begravelsene jeg har vært i (i div kirker på Vestlandet) har alltid de nærmeste pårørende sittet helt framme på venstre side (sett fra inngangsdøra).

Er jeg en fjern slektning/bekjent setter jeg meg alltid langt bak, men jeg har aldri tenkt over på hvilken side jeg skal sitte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

millymollymandy

I all verden er det noe å spørre om her på DOL ? Det må du da vite best selv - det er jo primært forholdet til den døde som avgjør deltakelse eller ikke, når personen ikke er nært beslektet med deg! Hvis det betyr noe for samborer deltar du, hvis du kjente personen og ønsker å vise respekt deltar du. Hvis du ikke kjente henne og ikke føler noe for det deltar du ikke. Så enkelt, vel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du kjente den avdøde godt, vil det vel være naturlig å gå i begravelsen. Gitt at du har anledning, da. Men for å få fri fra jobben for å gå i begravelse, må man nok være i nær slekt med den avdøde. Men det handler nok mer om et personlig valg enn uskrevne regler for hvem som går i hvilke begravelser.

Hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I all verden er det noe å spørre om her på DOL ? Det må du da vite best selv - det er jo primært forholdet til den døde som avgjør deltakelse eller ikke, når personen ikke er nært beslektet med deg! Hvis det betyr noe for samborer deltar du, hvis du kjente personen og ønsker å vise respekt deltar du. Hvis du ikke kjente henne og ikke føler noe for det deltar du ikke. Så enkelt, vel?

Om det er noe å spørre på dol om? Vel egentlig ikke, men her er det masser av folk som kan fortelle hva som er vanlig. Jeg ser det som helt naturlig at jeg deltar i begravelsen. Men så begynte jeg å lure på hva som var vanlig da:o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...