Gå til innhold

Rare gokkinger


Grip

Anbefalte innlegg

De melder på nyhetene at den fiskeribaserte foredlingsindustrien i Nord-Norge går i dass.

Årsak: råsterk kroner, tollmurer mot Europa.

Det meste kan direkte tilskrives vårt nei til EU.

Nå skriker de på "han Stat". Fortsatt er det overvekt av nei-folk der oppe.

Hvordan er det i det hele tatt mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

Jeg forstår det slik at ubearbeidet fisk har lavere toll enn bearbeidet, og det gjør at vi eksporterer fisken rund eller bare sløyet ? Det vil vel si at vi ikke får så mange arbeidsplasser ut av det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

De samme menneskene har vel også trykket Carl I. Hagen til sitt bryst?..

Den godeste Carl ja, men han vil jo fjerne tilskudd og støtteordninger med bred ljå ?

Handlingsprogrammet sier lite om fisken, men jordbruk er det mye om, følger FrP samme linje der, blir det lite offentlige goder å hente (les trygd og tilskudd) for ulønnsomme foretak og yrker uten økonomisk grunnlag i fiskeindustrien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De samme menneskene har vel også trykket Carl I. Hagen til sitt bryst?..

Det blir som kolera og pest. Utenfor EU stanger vi hodet mot tollmuren når vi ønsker å selge foredlet fisk. Men da siste EU-avstemning ble avholdt, lå Spanske trålere omtrent klar til å gå inn i Norske farvann og hente den fisken de ikke får tilgang til med Norge utenfor EU.

Jeg vet ikke hva som er verst: - At vi må selge uforedlet fisk til EU, eller at EU-land kommer og fisker fisken selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den godeste Carl ja, men han vil jo fjerne tilskudd og støtteordninger med bred ljå ?

Handlingsprogrammet sier lite om fisken, men jordbruk er det mye om, følger FrP samme linje der, blir det lite offentlige goder å hente (les trygd og tilskudd) for ulønnsomme foretak og yrker uten økonomisk grunnlag i fiskeindustrien.

Ja, nettopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

Ja, nettopp.

Får den mannen makta, blir det dårligere tider for "snyltere", banditter og andre med sugerør i kassa vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De evner ikke å tenke nytt der oppe. I årevis har det vært billigere å kjøre fisken hundre av tusen kilometer for å foredle fisken i utlandet, for så å kjøre den tilbake. Det fiskerne kan er å klage: enten så er havet svart/kvotene for dårlige (og prisen god) eller så er prisen for dårlig (mens havet myldrer av fisk) Det er det de klarer å forholde seg til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rart at de skriker på staten. Det er forsøket verdt underforstått at slik skriking har gitt avkastning før.

NordNorge-problematikken kommer til å bli mer alvorlig enn det mange vil sette pris på i årene fraomover. NordNorge som region er lite omstillingsdyktig. Dessuten er regionen den regionen som forholdsmessig sett blir mest utbyttet i landet. I tillegg produserer -og lever man under håpløse klimatiske forhold - forhold som kommer til å forverre seg dramatisk de nærmeste årene.

Før eller siden må man ta noen valg; Det viktigste blir hvorvidt man skal etablere skuddpremie på møringene til havs der oppe - eller hvorvidt man skal erklære NordNorge som et ikke-satsningsområde i forhold til målsettinga om levedyktige distrikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår det slik at ubearbeidet fisk har lavere toll enn bearbeidet, og det gjør at vi eksporterer fisken rund eller bare sløyet ? Det vil vel si at vi ikke får så mange arbeidsplasser ut av det ?

Det er helt riktig. Fisken går rett fra havet og til andre land for å bli foredlet og solgt. Tollmur (EU) på bearbeidet fisk er en av de viktige årsakene til dette.

Jeg skjønner jo at offentlig ansatte og sosionomer er nei-folk, siden dette synet sørge for hauger med trygdelemmer og fattige. Men jeg kan fan ikke skjønne at nordlendinger flest er negative til EU.

De var jo redd for overfiske i Barentshavet ved forrige avstemming. Nå er jo det havet stort sett tømt, selv om nei-siden aldri så mye vant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rart at de skriker på staten. Det er forsøket verdt underforstått at slik skriking har gitt avkastning før.

NordNorge-problematikken kommer til å bli mer alvorlig enn det mange vil sette pris på i årene fraomover. NordNorge som region er lite omstillingsdyktig. Dessuten er regionen den regionen som forholdsmessig sett blir mest utbyttet i landet. I tillegg produserer -og lever man under håpløse klimatiske forhold - forhold som kommer til å forverre seg dramatisk de nærmeste årene.

Før eller siden må man ta noen valg; Det viktigste blir hvorvidt man skal etablere skuddpremie på møringene til havs der oppe - eller hvorvidt man skal erklære NordNorge som et ikke-satsningsområde i forhold til målsettinga om levedyktige distrikter.

Eksportindustrien opererer sjelden med marginer på 10%. De er nærmere 5%.

Krona har styrket seg med ca 10% på få måneder. Dette betyr at endring i kronekurs (alt annet like) alene er nok til å fjerne alt som heter positivt resultat i bedriftene. I tillegg kommer fare for høyere renter og et dyrt lønnsoppgjør.

Det er mørkt ut. Du ordner vel jobb i kommunen for de dol'ere som får smake konsekvensene av dette? Landbruksetaten, oppmålingsvesenet eller formannskapssekretær? Her er mange gode konsulenter og førstesekretærer, kanskje spesialkonsulenter og hva vet jeg. Etatsjef vil jeg gjerne være. "Dum og lat - teknisk etat".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De samme menneskene har vel også trykket Carl I. Hagen til sitt bryst?..

Det spiller liten rolle. Et samfunn kan ikke overlege på trygd, samme hva statsministeren heter.

Problemet er EU-saken og det standpunkt halvparten av folket i sin håpløse ignoranse, har valgt å ta i saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spiller liten rolle. Et samfunn kan ikke overlege på trygd, samme hva statsministeren heter.

Problemet er EU-saken og det standpunkt halvparten av folket i sin håpløse ignoranse, har valgt å ta i saken.

Ja, for du har selvsagt helt rett når det gjelder EU-saken, og alle som måtte mene noe annet er ignorante. Det er riktig det, skyld på Nord-Norge, de har jo ikke peiling i det hele tatt. Maken til arroganse skal man lete lenge etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eksportindustrien opererer sjelden med marginer på 10%. De er nærmere 5%.

Krona har styrket seg med ca 10% på få måneder. Dette betyr at endring i kronekurs (alt annet like) alene er nok til å fjerne alt som heter positivt resultat i bedriftene. I tillegg kommer fare for høyere renter og et dyrt lønnsoppgjør.

Det er mørkt ut. Du ordner vel jobb i kommunen for de dol'ere som får smake konsekvensene av dette? Landbruksetaten, oppmålingsvesenet eller formannskapssekretær? Her er mange gode konsulenter og førstesekretærer, kanskje spesialkonsulenter og hva vet jeg. Etatsjef vil jeg gjerne være. "Dum og lat - teknisk etat".

Poblemet er, som du påpeker, at de som arbeider der oppe stort sett driver kontraproduktivt -dvs arbeider i off.etater. De resterende folka arbeider innenfor primærnæringa (blandingsbruk) eller er trygdemottakere. Problemet i rurale strøk er at omstilling krever kontroversielle og drastiske reformer enten i form av nisjeproduksjon eller industrialisering. Havbruket er industrialisert og fortjenesten havner i Måløy og i statskassa. Nordlendingene lykkes ikke å finne alternativer. Det er et tradisjonsbundet folkferd. Jeg tror vi like godt kan legge ned landsdelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De evner ikke å tenke nytt der oppe. I årevis har det vært billigere å kjøre fisken hundre av tusen kilometer for å foredle fisken i utlandet, for så å kjøre den tilbake. Det fiskerne kan er å klage: enten så er havet svart/kvotene for dårlige (og prisen god) eller så er prisen for dårlig (mens havet myldrer av fisk) Det er det de klarer å forholde seg til.

Porblemet er at ingen i Finnmark kan gjøre et arbeidsslag uten at det dumper en utbetalingsanvisning fra staten ned i postkassa. Det passiviserer. Dertil kommer at fiskerne der oppe aldri har villet "ro" lenger ut enn at de når tilbake til kjærringræva om kvelden. Tjente de ei kroner, måtte den drikkes opp fort som fan.

Vestlendingene bryr seg ikke om de må være hjemmefra noen uker/måneder. De bygger store trålere og tjener de ei kroner, drikker de opp halvparten og setter av resten til investeringer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

terningkast6

Porblemet er at ingen i Finnmark kan gjøre et arbeidsslag uten at det dumper en utbetalingsanvisning fra staten ned i postkassa. Det passiviserer. Dertil kommer at fiskerne der oppe aldri har villet "ro" lenger ut enn at de når tilbake til kjærringræva om kvelden. Tjente de ei kroner, måtte den drikkes opp fort som fan.

Vestlendingene bryr seg ikke om de må være hjemmefra noen uker/måneder. De bygger store trålere og tjener de ei kroner, drikker de opp halvparten og setter av resten til investeringer.

Har du vært i Finnmark noen ganger?

Kjenner du alle finnmarkinger siden du kan uttale deg så bombastisk om alle finnmarkinger?

Er du helt sikker på at du ikke baserer ditt kjennskap til finnmarkinger via det du hører i media, og helst ting som kommer fra Carl I Hagen.

Å skjære alle over en kam synes jeg er urettferdig ovenfor alle som ikke passer inn i din beskrivelse, og det er mange!

Mange av dere søringer (jeg går ut fra at du er det!) liker ikke finnmarkinger uansett, de som bor i Oslo blir bedt om å pelle seg hjem igjen, og når vi gjør det så får vi høre at vi ikke kan forvente å få hjelp til å faktisk bo på det stedet hvor vi er født og oppvokst og hvor vi har nettverket vårt. Hvis det ble slik at Finnmark ble avfolket tror jeg faktisk det ville blitt mye dyrere for samfunnet, det å ha et godt og kjent nettverk er utrolig viktig for så mye, både for barn og voksne. Jeg tror de sosiale problemene med det det koster ville ha vokst enormt, rett og slett fordi menneskene nå en gang er skapt slik at vi fungerer best der hvor vi har våre røtter.

Jeg kan være enig i at det er enkelte som er snar til å rope på staten, det gjelder både innen fiskeri, landbruk og reindrift, men jeg tror ikke finnmarkinger er verre enn andre. Bøndene sørpå får vel også en god del av kaka når støtten deles ut?

Hvordan i all verden tror du det ville blitt hvis alle hadde søkt til Oslo-gryta? Hvor mener du at finnmarkingene skal gjøre av seg?

Skuddpremie??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært i Finnmark noen ganger?

Kjenner du alle finnmarkinger siden du kan uttale deg så bombastisk om alle finnmarkinger?

Er du helt sikker på at du ikke baserer ditt kjennskap til finnmarkinger via det du hører i media, og helst ting som kommer fra Carl I Hagen.

Å skjære alle over en kam synes jeg er urettferdig ovenfor alle som ikke passer inn i din beskrivelse, og det er mange!

Mange av dere søringer (jeg går ut fra at du er det!) liker ikke finnmarkinger uansett, de som bor i Oslo blir bedt om å pelle seg hjem igjen, og når vi gjør det så får vi høre at vi ikke kan forvente å få hjelp til å faktisk bo på det stedet hvor vi er født og oppvokst og hvor vi har nettverket vårt. Hvis det ble slik at Finnmark ble avfolket tror jeg faktisk det ville blitt mye dyrere for samfunnet, det å ha et godt og kjent nettverk er utrolig viktig for så mye, både for barn og voksne. Jeg tror de sosiale problemene med det det koster ville ha vokst enormt, rett og slett fordi menneskene nå en gang er skapt slik at vi fungerer best der hvor vi har våre røtter.

Jeg kan være enig i at det er enkelte som er snar til å rope på staten, det gjelder både innen fiskeri, landbruk og reindrift, men jeg tror ikke finnmarkinger er verre enn andre. Bøndene sørpå får vel også en god del av kaka når støtten deles ut?

Hvordan i all verden tror du det ville blitt hvis alle hadde søkt til Oslo-gryta? Hvor mener du at finnmarkingene skal gjøre av seg?

Skuddpremie??

"mange av dere østlendinger"

Jeg er født og oppvokst i Nord Norge, kjære deg - jekk deg ned. Jeg betraktet mentaliteten hver eneste dag i 22 år før jeg flyttet for mange år siden - og det kan ikke herske noen tvil om at folks mentalitet er en direkte årsak til vanskeligheter der oppe. Det nytter ikke at hele Finnmark i dag slikker Carl opp etter ryggen i redsel for at utlendigene skal stikke av med subsidiene - den sosialistiske tankegangen henger fortsatt ved dem og bysser dem i søvn om kvelden: "Det skal nok gå bra, staten tar vare på oss"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

terningkast6

"mange av dere østlendinger"

Jeg er født og oppvokst i Nord Norge, kjære deg - jekk deg ned. Jeg betraktet mentaliteten hver eneste dag i 22 år før jeg flyttet for mange år siden - og det kan ikke herske noen tvil om at folks mentalitet er en direkte årsak til vanskeligheter der oppe. Det nytter ikke at hele Finnmark i dag slikker Carl opp etter ryggen i redsel for at utlendigene skal stikke av med subsidiene - den sosialistiske tankegangen henger fortsatt ved dem og bysser dem i søvn om kvelden: "Det skal nok gå bra, staten tar vare på oss"

Vel - nå var innlegget mitt til Grip, glemte å endre overskrifta.

Jeg blir opprørt når det snakkes om finnmarkinger som om vi alle er fiskere eller driver med reindrift, når alle finnmarkinger blir sett på som snyltere og trygdemisbrukere, når alle beskyldes for å stemme på Carl I Hagen og stemme nei til EU. Finnmark består, som resten av landet, av folk av ymse slag, noen er skikkelige arbeidsjern og kunne ikke tenkt seg å ta imot støtte fra staten, andre leter etter smutthull for å tyne mest mulig ut av statskassen, og de fleste er midt i mellom. Sånn er det vel overalt?

Desverre stemmer mange finnmarkinger FrP og klager og syter når høyrepolitikken viser seg i praksis. Kanskje finnmarkinger er mer naiv enn andre?? :-)

Men dere som mener at staten ikke skal gjøre noe for å bevare bosetningen her oppe:

1) Hvor mener dere at vi skal gjøre av oss?

2) Hvor mener dere at f.eks. fiskere og reindriftsutøvere kan gjøre nytte for seg andre steder enn i Finnmark, uten å være en økonomisk byrde for staten?

3)Tror dere ikke at de sosiale problemene som en tvangsflytting vil medføre vil koste staten dyrt, alt fra barnevern til alkoholomsorg?

Alle mennesker har vel grunnleggende behov for å føle at det er bruk for dem, hvor sørpå har dere bruk for finnmarkinger?

Jeg tror ærlig talt det ville blitt kjempekrise hvis alle finnmarkinger pakket sin sekk og dro sørover. Økonomisk gunstig hadde det i alle fall ikke blitt. Det tror jeg faktisk politikerne er klar over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...