Gå til innhold

Hiv-igjen

Anbefalte innlegg

Gjest tvangstanker

Hei! Leste nå på nettet at leger på ahus er dårlige i sikkerheten da de glemmer sprøyter og sakser osv i sine frakker.

I og med at jeg har angst for smitte ble jeg litt redd. Vet at sprøytespisser smitter evnt. Men sakser? Jeg har jobbet på ett legekontor en gang. Da vasket jeg instrumenter før de skulle i en sånn koker. Hadde alltid hansker. En gang jeg vasket en saks, er jeg redd jeg stakk meg litt på den ene saksespissen, men er ikke helt sikkert. (I og med tvangstanker er det vanskelig å skille) Men om jeg kom igjennom denne hansken med saksen, er det da farlig? Har lest at smitte i blod dør etter ca 7 min utenfor kroppen når de er i oksygen. Og det er jo ikke sikkert de var blod på den saksa. Men om det var det, og om jeg stakk meg litt er dette da farlig??? Saksa lå i zalo vannet da jeg evnt. stakk meg litt.

Takk for svar.

vennlig hilsen,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/55518-hiv-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest tvangstanker

Jeg er for tiden mye forkjøla og vondt i halsen. Svetter om natta. Har jobbet på dette legekontoret i ett år. Kan denne nattesvetten og halsen være tegn på hiv? Alt etter ett år? Har ikke hatt mer enn en sexual partner og det er min sambo igjenomm 5 år. Har ikke brukt sprøyter heller. Men som sagt er redd for smitte etter å ha jobbet på legekontor. (Vært borti gamelt blod av og til osv) Og har vasket mye hender så jeg hadde ofte sår på hendene selv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/55518-hiv-igjen/#findComment-228458
Del på andre sider

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Kjære tvangstanker,

Jeg tror du bør slappe av. Det du beskriver med muligheten for infeksjon fra saksen som du kanskje muligens har stukket deg på er så teoretisk at det bør du glemme snarest- For det første med mitt kjennskap til legekontorer har man neppe sakser slengende rundt som har vært brukt slik at de er blodig og kan ha infeksjonsstoff på seg. For det neste blir HIV relativt raskt inaktivert utenfor organismen, spesielt hvis det ikke befinner seg sammen med rikelig organisk materiale, som blod. For det tredje skal du, for å overføre noen infeksjon fra en slik saks stikke deg skikkelig. Det at du har nattesvette og vondt i halsen kan ha dusinvis av andre årsaker enn HIV. Skulle alle med slike symptomer gå rundt og engste seg ville vi blitt en verden med neglebitere. Jeg vet at det er vanskelig å argumentere slik at du føler deg helt overbevist og bli kvitt tankene når de har satt seg fast i hodet en gang. Hvis du fortsatt går rundt og er engstelig vill jeg anbefale at du får tatt en blodprøve og får den testet på HIV. Da må du vel bli overbevist. Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/55518-hiv-igjen/#findComment-229496
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...