Gå til innhold

Gravid etter spontanabort


Gjest Leifs

Anbefalte innlegg

Jeg spontanaborterte forige uke, da var jeg i uke 11 av svangerskapet.

Nå har mannan min og jeg kommet oss over sjokket, jeg begynner å komme til hektene igjen etter et meget stort blodtap.

Hvor lenge må vi vente får vi prøver å bli gravide igjen?

På sykehuset sa de minst en normal syklus, det står skrevet 2-3 sykluser i bøkene jeg har, en veninne som er homeopat sier minst 6 måneder.

Jeg ønsker å bli gravid så fort som mulig igjen.

PS. Har et barn fra før hvor svangerskap og fødsel (mai 99)var helt normal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Christell

Jeg var gravid i uke 14 da det ble påvist at fosteret var dødt. Jeg fikk utskrapning, og fikk beskjed om å vente til etter 1. mens før vi prøvde igjen. Jeg ble gravid etter 2. mens.

Alt gikk bra denne gangen, og jeg fikk en datter i mai 99. (Pussig sammentreff)

Jeg har hørt at det er flere som mener at man bør vente lenger fordi man da er psykisk sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min lege sier at det er lurt å vente én mens, men jeg har hatt tidlige spontanaborter (uke 7/8) og kanskje ville jeg ventet litt lenger hvis jeg var kommet lenger.

Etter siste sp.a. ble jeg imidlertid umiddelbart gravid (altså første eggløsning etter blødningen) og jeg er nå i uke 12/13 og har håp om at det går bra denne gangen.

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var gravid i uke 14 da det ble påvist at fosteret var dødt. Jeg fikk utskrapning, og fikk beskjed om å vente til etter 1. mens før vi prøvde igjen. Jeg ble gravid etter 2. mens.

Alt gikk bra denne gangen, og jeg fikk en datter i mai 99. (Pussig sammentreff)

Jeg har hørt at det er flere som mener at man bør vente lenger fordi man da er psykisk sterkere.

Takk for svar.

Jeg føler meg faktisk psykisk fit for fight igjen alerede. Hadde en nedtur på lørdag. Alle har visst om graviditeten og alle har vært hyggelige, noe som sikkert har vært til hjelp.

Kjøpte Clearplan på apoteket i morges! Kommer nok ikke til å vente så veldig lenge før vi prøver igjen.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg føler meg faktisk psykisk fit for fight igjen alerede. Hadde en nedtur på lørdag. Alle har visst om graviditeten og alle har vært hyggelige, noe som sikkert har vært til hjelp.

Kjøpte Clearplan på apoteket i morges! Kommer nok ikke til å vente så veldig lenge før vi prøver igjen.....

Jeg spurte akkurat jordmor om det samme. Hun anbefalte at jeg ventet til jeg hadde hatt mensen en tre ganger. Hun sa at det var viktig for det psykiske å få det hele på litt avstand og å bearbeide det som hadde skjedd.Hun mente at bare en mens var for lite før man prøvde igjen. Ventet man lenger ville man ha det psykisk lettere under neste svangerskap.

Dessuten var kroppen gjerne sliten og hun frarådet derfor å kjøre på med en gang.

Men det hele er selvfølgelig opp til deg. Noen trenger gjerne kortere tid enn andre til å bearbeide det som har skjedd!

Uansett, lykke til. Jeg følger spent med. Jeg kunne godt tenke meg å prøve igjen med en gang, men jeg tror jeg gjerne skal vente litt, uansett hvor utålmodig jeg er. Da får jeg kanskje mest mulig glede og positive tanker rundt det å være gravid igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trine Endsjø, jordmor

De lærde strides litt i forhold til når det anses å være lurt å satse på et nytt svangerskap etter en spontanabort. Det er gode grunner til å vente til du har 2-3 menstruasjoner. Ikke minst fordi man psykisk har kommet seg litt ovenpå igjen. Det er en sorg for de fleste å abortere og det er mye som bør bearbeides før man går løs på et nytt svangerskap. Det er viktig å skille mellom de to svangerskapene, hvis du skjønner hva jeg mener. Enkelte mener også at sjangsene for ny abort er mindre hvis man venter i noen mndr. Jeg tror selv at jeg vil anbefale deg å vente i 2-3 mndr. Lykke til.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trine Endsjø, jordmor

De lærde strides litt i forhold til når det anses å være lurt å satse på et nytt svangerskap etter en spontanabort. Det er gode grunner til å vente til du har 2-3 menstruasjoner. Ikke minst fordi man psykisk har kommet seg litt ovenpå igjen. Det er en sorg for de fleste å abortere og det er mye som bør bearbeides før man går løs på et nytt svangerskap. Det er viktig å skille mellom de to svangerskapene, hvis du skjønner hva jeg mener. Enkelte mener også at sjangsene for ny abort er mindre hvis man venter i noen mndr. Jeg tror selv at jeg vil anbefale deg å vente i 2-3 mndr. Lykke til.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...